Oulujoen kirkko, Pyhän Hengen kirkko

Oulujoen kirkon kirkkosali. Kuva: Sanna Krook.

Oulujoen kirkko vihittiin 1908 Pyhän Hengen kirkoksi.

Jumalan kolmas persoona, Pyhä Henki, on suuri salaisuus. Kun Herramme jätti jäähyväisiä opetuslapsilleen, hän lupasi heille ja kaikille seuraajilleen Pyhän Hengen (esim. Joh 14:16-17). Pyhä Henki on eläväksi tekijä, läsnä olevaksi tekijä. Pyhä Henki tekee meille mahdolliseksi, että ristillä kuollut, haudasta ylösnoussut, taivaaseen astunut Herra onkin meitä lähellä. Voisi jopa sanoa, että Pyhä Henki tekee meistä Jeesuksen aikalaisia. Emme voi selittää tätä järkemme avulla, mutta uskossa voimme tähän tarttua.

Evankelista Johannes käyttää Pyhästä Hengestä kreikankielistä sanaa `parakletos`. Se merkitsee puolustajaa, lohduttajaa, auttajaa, asianajajaa ja neuvonantajaa. Kreikkalaisessa kulttuurissa parakleetti tarkoitti henkilöä, joka oli kutsuttu oikeudenistuntoon todistamaan jonkun puolesta. Se tarkoitti myös asianajajaa, joka oli kutsuttu korvaamaan vahingot. Parakleetti oli asiantuntija, joka kutsuttiin antamaan neuvoja ja auttamaan vaikeuksissa olevaa. Tämä auttaja on annettu meille jo pyhässä kasteessa. Tänäänkin Jumala tahtoo tehdä meidät osallisiksi Pyhästä Hengestä.

Pyhä Henki on nykyistäjä. Pyhässä Hengessä Jumalan sana tulee eläväksi ja läsnä olevaksi todellisuudeksi tänäänkin. Oman viisautemme varassa Raamatun sana jää pelkäksi inhimilliseksi sanaksi. Pyhä Henki on totuuden Henki, joka kirkastaa meille totuuden Jumalan pyhyydestä, ihmisen syntisyydestä ja Kristuksen lahjoittamasta anteeksiantamuksesta. Pyhä Henki tekee uskosta henkilökohtaisen, konkreettisen ja elävän. Pyhä Henki on muistuttaja, joka palauttaa mieleemme Kristuksen sanat ja antaa meille rohkeuden niihin.

Kirjoittanut Veijo Koivula

Kirjassa Pyhät tilat – Holy places. Ekumeeninen kirja Oulun kirjoista. Ekumeeninen kirja Oulun kirkoista. An Ecumenical book of Oulu churches. Väyläkirjat 2015.