Rippikoulumaksut ja järjestyssäännöt

Kuva: Juho Alatalo/Greystone.

Rippikoulujen hinnat Oulun seurakunnissa ovat seuraavat:

• päivärippikoulu (sis. ateriat) 30 euroa
  • leiririppikoulu ilman kuljetusta 50 euroa (Kiimingin seurakunnan leirit Suvelassa ja Haukiputaan seurakunnan leirit Loistossa)
  • leiririppikoulu sis. kuljetus 65 euroa
  • laskettelurippikoulu 130 euroa (hinta sisältää 2-3 laskettelupäivän kuljetukset ja lounaat, ei sisällä laskettelulippuja tai varusteita)
  • muualla rippikoulun suorittavien talvijakso on ilmainen

Rippikoulumaksu maksetaan samassa sähköisessä järjestelmässä, jossa ilmoittautuminen tapahtui. Maksu suoritetaan noin kuukautta ennen rippikoulun alkamista, loppukesän rippikoulujen osalta kuitenkin toukokuun aikana. Tästä tulee viesti sekä tekstiviestillä että sähköpostiin maksajaksi ilmoitetulle henkilölle, kun lasku on avoinna sähköisessä järjestelmässä, jossa se maksetaan verkkopankin kautta. Maksuaikaa on 14 vrk.

Leiriläinen voi peruuttaa leirin ilman erityistä syytä seuraavasti:

- Myöhemmin kuin 14 vuorokautta, mutta viimeistään 48 tuntia ennen leirin alkua maksamalla 50 % leirin hinnasta.

- Jos leiri peruutetaan myöhemmin kuin 48 tuntia ennen leirin alkua, leirin järjestäjällä on oikeus periä koko leirin hinta.

- Jos leirille osallistumista ei peruta lainkaan, leirin järjestäjällä on oikeus periä koko leirin hinta järjestelykuluina.

- Terveydellisistä syistä tehtävä peruutus tulee todentaa lääkärin tai terveydenhoitajan allekirjoittamalla todistuksella, jolloin leirimaksu palautetaan ellei nuori pääse osallistumaan korvaavalle leirille.

Kaikilla leireillä noudatetaan seuraavia sääntöjä ja niiden rikkominen voi johtaa nuoren osalta leirin keskeyttämiseen:

Tupakkalain vaatimusten mukaisesti rippikouluissa ja muissakaan lapsille tai alle 18-vuotiaille nuorille järjestetyissä tilaisuuksissa ei saa tupakoida tai käyttää tupakkatuotteita (esim. nuuskaa). Oulun ev.-lut. seurakuntien leireillä on alle 18-vuotiailta kielletty myös tupakkatuotteiden ja tupakointivälineiden hallussapito.  Jos leirillä oleva alle 18-vuotias rikkoo tätä sääntöä, leirin vetäjä pyytää nuorelta tupakkatuotteet ja -välineet pois loppuleirin ajaksi ja ilmoittaa asiasta huoltajalle. Jos leiriläinen ei suostu niitä luovuttamaan tai jos hän myöhemmin rikkoo uudestaan tupakkakieltoa, hän joutuu keskeyttämään leirillä olemisensa. Seurakunta ei ole varautunut leiriläisen kotiin kuljettamiseen kesken leirin, vaan ensisijainen vastuu siitä on huoltajalla. Jos nuoren leirillä oleminen joudutaan keskeyttämään eikä huoltaja itse järjestä nuoren kotiin hakemista, seurakunta perii erillisestä kotiin kuljettamisesta koituvat kustannukset huoltajalta jälkikäteen. Alkoholin tai huumeiden käyttö tai hallussapito johtaa aina leirin keskeyttämiseen. Myös luvaton poistuminen leirialueelta tai muu vakava leirin säännön rikkominen voi johtaa leirin keskeyttämiseen.

Leirin keskeytymien ei estä rippikoululaista saattamasta rippikouluaan loppuun myöhemmin. Hänelle pyritään osoittamaan paikka esimerkiksi päivärippikoulussa tai hän voi osallistua seuraavana vuonna uudelleen leirille.