Ikäkausi: Lahja 0-2

"Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä." -Psalmi 139:14-

Sinä äiti ja isä, olette saaneet tärkeän ja rakkaan tehtävän, kun teistä on tullut vanhempia.

Koette varmasti usein iloa ja ylpeyttä seuratessanne pienokaisenne kasvua ja elämän ihmettelyä. Kasvaessaan lapsi osaa jo ilmaista tahtonsa. Aina päivän päätteeksi voitte yhdessä rauhoittua ja ristiä kädet yhteiseen iltarukoukseen. Lapsen kasvaessa voitte jutella Taivaan Isälle päivän tapahtumat ja liittää tuttuun iltarukoukseen lapsen omia asioita, pyyntöjä ja kiitoksia.

Mitä toimintaa seurakunta järjestää 0-2-vuotiaille?

Seurakunnassa kokoontuu perhekerhoja Kellon seurakuntakodissa sekä kirkonkylän Wirkkulassa. Perhekerho on aikuisten ja lasten yhteinen kerho, johon ei ole ilmoittautumista. Kerhossa leikitään, askarrellaan ja kahvitellaan. Opettelemme myös hiljentymistä hengellisten laulujen ja raamatun kertomusten kautta. Perhekerhojen kokoontumiset ilmoitetaan Rauhan tervehdyksen ja Rantapohjan kirkollisissa ilmoituksissa ja seurakunnan kotisivuilla.

Kaupungin perhepalveluiden kanssa yhteistyössä toimii Esikkokerho. Kerho on tarkoitettu perheen ensimmäiselle lapselle (alle 1,5 vuotias) ja hänen vanhemmilleen.

Muutaman kerran vuodessa kirkossa vietetään perheiden jumalanpalvelusta, johon erityisesti kutsutaan lapsiperheitä. Tammikuussa kastepuu tyhjennetään ja oman kastelehden saa viedä kotiin muistoksi.

Seurakunnan varhaiskasvatus tarjoaa tilapäistä apua arkeen Följyssä-toiminnan kautta. Tulemme leikkimään tai ulkoilemaan lasten kanssa. Tarvittaessa voimme tehdä pieniä askareita. Toiminta on perheille maksutonta.

Voitte osallistua myös perheleirille ja perheen päiviin, joita järjestetään 1-2 kertaa vuodessa. Niistä ilmoitamme erikseen Rauhan tervehdyksen ja Rantapohjan kirkollisissa ilmoituksissa.

Lisätietoja antaa mielellään varhaiskasvatuksen ohjaaja Outi Palokangas puh. 040 5471472/outi.palokangas@evl.fi

Teille, joille on syntynyt vauva, onnittelut pienokaisen syntymän johdosta! Onko teille tulossa ristiäiset? Kastejuhla eli ristiäiset ovat lapsen ensimmäinen oma juhla. Siinä lapsenne saa Jumalan siunauksen elämäänsä ja hänestä tulee seurakunnan jäsen.

Keskusrekisteri lähettää teille postia pian.

Postin saapumisen jälkeen ottakaa yhteyttä seurakunnan kirkkoherranvirastoon joko käymällä paikan päällä tai soittamalla puh. 08 5471185 ja sopikaa kastetoimituksesta eli tutummin ristiäisistä. Omia toivomuksia voi esittää kastepäivästä ja papista. Lähempänä kastepäivää pappi ottaa yhteyttä ja käy kanssanne kastekeskustelun.

Kastejuhlan jälkeen sunnuntaina Haukiputaan kirkossa rukoillaan kastettujen puolesta. Samalla kirkossa olevaan kastepuuhun ripustetaan kastelehti.

Vuoden alussa jumalanpalveluksen yhteydessä kastepuu tyhjennetään, jolloin saatte halutessanne kastelehden muistoksi. Sen voi hakea helmikuun loppuun mennessä kirkkoherranvirastosta.