Arkkitehtuuri ja taide

Karjasillan kirkko edustaa uuden ajan kirkkoarkkitehtuuria. Se on valmistunut vuonna 1963. Betonista ja tiilestä rakennetun kirkon on suunnitellut arkkitehti Kalevi Lankinen.

Kirkon katto muodostuu epäsymmetrisistä, peräkkäisistä kaarista, elämänkaarista. Kirkkosalin ikkunat ovat kuin enkelin siivet, joiden suojaan seurakunta kokoontuu. Kirkon penkkirivit on sijoitettu yhtenäisesti ilman keskikäytävää. Näin halutaan korostaa seurakuntayhteyttä.

Enkelin siipien suojassa

Kirkkotekstiilit on suunnitellut kirkkotekstiilisuunnittelija Tiina Toivanen. Alttaritauluna on Essi Renvallin pronssiveistos Kristuksen toinen tuleminen. Kirkkosali sai keväällä 2007 valmistuneessa remontissa uudet, punaiset penkkien päällysteet.

Karjasillan kirkon urut on valmistanut Sotkamon Urkurakentajat Oy (v.2013). Urut edustavat saksalaisromanttista tyylisuuntaa. Karjasillan urkujen esikuvana ovat olleet Albanus Jurvan rakentamat Asikkalan kirkon saksalaisromanttiset urut vuodelta 1903. Pillejä on yhteensä 2069. Suurimmat pillit ovat noin viisimetrisiä ja pienimmät vain noin senttimetrin mittaisia. Äänikertoja nykyisissä uruissa on 30.

Tutustu Ilmari Oikaraisen opinnäytetyöhön "Säestyssoitinten vuosisata" sisältyvään kuvaukseen Karjasillan kirkon uruista.

Karjasillan kirkon alttariveistos

Kuvanveistäjä Essi Renvallin (1911–1979) pronssiin valettu alttariveistos Kristuksen toinen tuleminen on hankittu Karjasillan kirkkoon 1963. Sen on valanut järvenpääläinen taidevalaja Väinö Kärkkäinen. Renvallilta tilattiin alun perin ristiinnaulittua Jeesusta kuvaava veistos, mutta hänen omat lapsuusmuistonsa Oulusta ja ajan ilmapiiri alkoivat johtaa luomisprosessia toiseen suuntaan.

Veistoksen suunnitteluvaiheessa 1960-luvun alussa Oulussa puhuttiin paljon maailmanlopusta ja Jeesuksen toisesta tulemisesta. Renvall on kertonut, kuinka hän kiiruhti aina katsomaan vastasyntyneitä lapsia ajatellen mielessään "jos juuri se sattuisikin olemaan se Jeesus-lapsi". Näiden kokemusten pohjalta syntyi teos, jossa Jeesus saapuu maan päälle "nuorena ja voitokkaana suuressa voimassa ja kunniassa". Hänen käsissään, jaloissaan ja kyljessään näkyvät haavat todistuksena lunastustyöstä, kun hän kutsuu omansa luokseen sanoen "tulkaa tänne te Isäni siunaamat" ja lupaa luoda uuden taivaan ja maan.

Teksti: Kirsi Schali
Lähde: Heikinheimo, Pertti 1999. Karjasillan kirkko. – Oulun seudun kirkot.