Raamatunlukuohjelma - Koko Raamattu tutuksi

Kansainvälinen Pipliaseura pyrkii siihen, että ihmiset lukisivat Raamattua sujuvasti kukin omalla äidinkielellään. Tämä tavoite näkyy Uudessa Raamatun suomennoksessakin, joka julkaistiin vuonna 1992. Uusi käännösperiaate antaa entistä paremman mahdollisuuden lukea Raamattua niin, että sen kokonaisuus hahmottuu lukijalle ja tämä voi elää mukana Raamatun henkilöiden vaiheissa. Samalla tulee esiin Raamatun iankaikkinen sanoma, joka pysyy tuoreena sukupolvesta toiseen.

Tässä Raamatunlukuohjelmassa on tarkoituksena lukea raamattua itsenäisesti tai pienissä ryhmissä. Tätä lukemista, joka on lähtökohtaisesti yksittäisen ihmisen vaellusta, rytmittävät seurakuntien järjestämät etapit. Näissä etapeissa tutustutaan luetun tekstin taustaan ja keskustellaan heränneistä kysymyksistä. Ohjelmaa on kuitenkin mahdollista toteuttaa myös täysin itsenäisesti ja tätä tarkoitusta varten tällä sivustolla on ladattavana materiaali, josta selviää itsenäisen lukemisen aikautaulu sekä etappien sisältö.

Kantava teema lukemisessa on seurakuta Jumalan kansan messiasta läpi Raamatun. Jumalan kansalla on ollut historiansa aikana monia messiaista eli voideltuja kuninkaita, pappeja ja profeettoja. Kansan kuului seurata Jumalan voideltua ja Hänen valitsemaa johtajaa, usein nämä ihmiset kuitenkin epäonnistuivat tehtävässään. Lopulta Uuden Testamentin puolella seurataan Jumalan Poikaa Messiasta, jonka esikuvia Vanhan testamentin messiaat ovat olleet. Lukemisessa poiketaan sisällysluettelon järjestyksestä, ja Uutta testamenttia lähestytään historiallis-kiitollisella asenteella. Kun lukeminen edistyy, nähdään miten alkuseurakunta muodostuu, hyvä sanoma etenee ja Uuden testamentin kirjoituskokoelma muotoutuu. Samalla lukemista sävyttää kiitollisuus Jumalaa kohtaan, jonka armosta Raamatun kirjat todistavat.

Lukuohjelma on katsottavissa tästä.