Hautajaisten jälkeen

Enkeli ja kaksi hautakynttilää.
Kuva: Lea Tuovinen /Kirkon mediapankki.

Uurnahautaus

Kun vainaja tuhkataan, arkku jää siunaustoimituksen jälkeen paikoilleen. Omaiset huolehtivat kukkalaitteet arkun luota joko haudalle, muistotilaisuuteen tai muualle haudattujen muistopaikalle. Kukkalaitteita ei ole mahdollista säilyttää kappelin tiloissa. Toimintatavasta on hyvä keskustella toimituskeskustelussa tai hautaustoimistossa. Sovitusta menettelystä on hyvä tiedottaa myös muille omaisille ja saattoväelle.

Tuhkan sirottelu tai uurnan maahan laskeminen tapahtuu erikseen sovittuna aikana. Varaa aika hautauspalveluista 08 3161 388/2 tai osoitteesta intio.oulu@evl.fi

Jos tuhka aiotaan haudata tai sirotella muualle kuin hautausmaahan, tulee siihen olla maanomistajan lupa. Valtion maa-alueet sekä yleiset vesialueet kuuluvat Metsähallituksen valvonnan piiriin.

Oulussa Toppilansaaren aallonmurtajan kupeessa on rauhallinen paikka vainajan tuhkan sirottelulle. Lisäksi kaupungin merialueen vesillä on alue, joka mahdollistaa tuhkan sirottelun. Tietoa löytyy Oulun kaupungin sivulta Linkki avautuu uudessa välilehdessä(vainajan tuhkan sirottelu).

Uurna luovutetaan krematoriolta vain henkilöllisyytensä todistaneelle omaiselle allekirjoitusta vastaan, ja se tulee haudata vuoden kuluessa tuhkauksesta. Uurnan luovutuksessa toimitaan hautaustoimilain mukaisella tavalla.

Uurnaa tai tuhkaa maahan laskiessa voidaan viettää papin tai maallikon johtamana rukoushetki seuraavaa kaavaa soveltaen:

• Virsi
  • Johdanto
  • Psalmi
  • Raamatunluku
  • Puhe
  • Rukous
  • Isä meidän
  • Siunaus
  • Virsi

Hautamuistomerkit ja hautojen hoito

Haudalle on tapana hankkia muistomerkki. Se voi olla hautakivi, risti tai veistos. Seurakunnat eivät edellytä muistomerkin hankintaa eikä sen hankkimisella ole kiire. Ennen hankintaa tulee selvittää, minkä kokoinen ja tyylinen muistomerkki voi olla.

Muistomerkin valmistaja huolehtii hautamuistomerkkisuunnitelman lähettämisestä seurakuntien hautauspalvelun hyväksyttäväksi.

Omaiset vastaavat haudan hoidosta. He voivat huolehtia siitä itse tai antaa sen seurakunnan tehtäväksi. Oulun ev.-lut. seurakunnilla on hautainhoitorahasto, joka korvausta vastaan hoitaa hautoja joko yhden tai viiden vuoden ajan. Haudanhoitosopimus tehdään seurakuntayhtymän hautauspalvelujen toimistossa.

Kuolinpesä ja perunkirjoitus

Seurakuntaan kuuluvan vainajan osalta, ota yhteyttä keskusrekisteriin. Oulun aluekeskusrekisterin sivulle. Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Virkatodistustilaukset ja sukuselvitykset puh. (08) 316 1303

Kirkkoon kuulumattoman vainajan osalta, ota yhteyttä digi- ja väestötietovirastoon.

Mistä apua suruun?

Suru vaatii tilaa ja aikaa. Läheisen menetys koettelee niin henkisiä kuin fyysisiäkin voimavaroja. Sureva ihminen tarvitsee kuuntelijaa. Ole surussasi itsellesi armollinen, kunnioita tunteitasi, ja tarvittaessa hae keskusteluapua.

Omaiset ja ystävät ovat tärkeitä kuuntelijoita. Seurakunnan työntekijät voivat olla apuna kuuntelemassa ja keskustelemassa.

Intiön hautausmaan yhteydessä osoitteessa Intiönpolku 2 päivystää kappelinpappi Soile Tuusa p. 044 3161 742

Kaikki Oulun seitsemän seurakuntaa ja sairaalasielunhoito järjestävät sururyhmiä. Lapsensa menettäneille ja itsemurhan tehneiden läheisille on myös ryhmiä. Sururyhmien alkamisesta tiedotetaan Rauhan Tervehdys -lehdessä ja Oulun seurakuntien sivuilla osoitteessa www.oulunseurakunnat.fi/sururyhmat.  Linkki avautuu uudessa välilehdessä