Uusi testamentti tutuksi -sarja (sivun päivitys 23.9.2021 Ulla Mitrunen)

Kansainvälinen Pipliaseura pyrkii siihen, että ihmiset lukisivat Raamattua sujuvasti kukin omalla äidinkielellään. Tämä tavoite näkyy Uudessa Raamatun suomennoksessakin, joka julkaistiin vuonna 1992. Uusi käännösperiaate antaa entistä paremman mahdollisuuden lukea Raamattua niin, että sen kokonaisuus hahmottuu lukijalle ja tämä voi elää mukana Raamatun henkilöiden vaiheissa. Samalla tulee esiin Raamatun iankaikkinen sanoma, joka pysyy tuoreena sukupolvesta toiseen.

Tuiran seurakunnan ja Oulun Pipliaseuran yhteisessä Raamatun lukemisen ohjelmassa on kahden vuoden aikana käyty läpi Vanha testamentti. Siinä on seurattu, miten Herran voideltu (eli heprean mukaan Messias) johtaa valittua kansaa.

Tämä ohjelma jatkui, kun Karjasillan seurakunnassa luimme vuonna 2020 Uuden testamentin, jossa Jeesuksen seuraajat vievät sanoman kuolleista nousseesta kuoleman ja synnin voittaneesta Voidellusta (eli kreikan mukaan Kristuksesta) alkaen Jerusalemista kohti maan ääriä. Hän antaa meille kaikille ihmisille kaikista kansoista mahdollisuuden elää Jumalan lapsina Taivaallisen Isän suuressa perheessä.

Lukemisessa poiketaan sisällysluettelon järjestyksestä, ja Uutta testamenttia lähestytään historiallis-kiitollisella asenteella. Kun lukeminen edistyy, nähdään miten alkuseurakunta muodostuu, hyvä sanoma etenee ja Uuden testamentin kirjoituskokoelma muotoutuu. Samalla lukemista sävyttää kiitollisuus Jumalaa kohtaan, jonka armosta Raamatun kirjat todistavat.

Jatkamme raamatunlukuohjelman seuraamista. Jaakko Lounelan luoma ohjelma on alustapitäen korostanut erityisesti Raamatun lukemista itsenäisesti ja pienissä ryhmissä. Tätä lukemista ovat rytmittäneet yhteiset katsaukset, joihin on kokoonnuttu keskustelemaan luetusta. Päivitämme tänne sivustolle materiaalia, joka tukee itsenäistä lukemista. Toivotamme Riku Korkemäen kanssa armollisen Jumalan siunausta ja varjelusta kaikille seurakuntalaisille ja lukuohjelmaan osallistuville. -Jonne Pirkola

linkki raamatunlukuohjelmaan

22.3 etapin aineistoa - Jaakko Lounela