Sururyhmät

Seurakunnissa järjestetään läheisensä menettäneille sururyhmiä. Ryhmä on suljettu vertaistukiryhmä, jossa saat jakaa muiden läheisensä menettäneiden tuella omia tunteitasi ja ajatuksiasi. Ryhmässä on lupa surra, keskustella ja kysyä vaikeitakin kysymyksiä luottamuksellisessa ilmapiirissä. Suosittelemme, että menetyksestä on kulunut joitakin kuukausia ennen kuin ilmoittaudut ryhmään.

Omia sururyhmiä järjestetään itsemurhan kautta läheisensä menettäneille tai lapsensa menettäneille. Lisätietoa antaa johtava sairaalapastori Juha Kyllönen, p. 040 579 7807 / juha.kyllonen@evl.fi.

Sururyhmiin voi osallistua, vaikkei olisi kirkon jäsen.

Niin kuin aalto uittaa aallon
yli valtameren,
niin selviydymme mekin
toinen toisiamme tukien.
- Risto Rasa

Sururyhmät

Oulun tuomiokirkkoseurakunnan sururyhmä

Seuraava sururyhmä Oulun tuomiokirkkoseurakunnassa järjestetään syksyllä 2024. Ajankohdan tarkennuttua siitä ilmoitetaan tällä sivulla sekä Rauhan Tervehdyksessä.

Tiedustelut: Diakoniatyöntekijä Heidi Karvonen 040 5747 091, heidi.karvonen@evl.fi.

Oulunsalon seurakunnan sururyhmä

Kevään sururyhmä läheisensä menettäneille kokoontuu ensimmäisen kerran to 29.2.2024 klo 17.00 - 18.30 Oulunsalon seurakunnan Toimitalolla, Vattukuja 2. Kokoontumisia on viisi kertaa ja viimeinen kokoontuminen päättyy Hiljaisen viikon iltakirkkoon. Sururyhmä toteutetaan pienryhmänä, jossa kuljemme yhdessä surunmatkaa. Mukana seurakuntapastori Nanne Tirkkonen ja diakonisssa Riitta Markus-Wikstedt. Tiedustelut ja ilmoittautumiset Nanne Tirkkonen, p. 044 5760 019

Karjasillan seurakunnan sururyhmä

Sururyhmä on luottamuksellinen vertaistukiryhmä läheisensä menettäneille. Ryhmässä pohdimme yhdessä menetyksen herättämiä kokemuksia ja tunteita sekä etsimme voimaa arjessa jaksamiseen. Ryhmän kokoonpano pysyy samana koko keston ajan. Menetyksestä on suositeltavaa olla kulunut vähintään muutamia kuukausia ennen ryhmään osallistumista. Ryhmään voidaan ottaa kahdeksan henkilöä ja kaikki hakijat haastatellaan.

Kokoonnumme Kastellin kirkolla klo 18.00-19.30 torstaisin 21.3.2024 alkaen yhteensä kuusi kertaa; 21.3., 4.4., 18.4., 2.5. 16.5. ja 30.5.
Ryhmää ohjaavat diakoniatyöntekijä Heli Puuperä ja pastori Olavi Mäkelä.
Tiedustelut ja ilmoittautumiset: Heli Puuperä 044 316 1457 pe 8.3. mennessä.

Tuiran seurakunta

Läheisensä menettäneiden sururyhmä on aloittanut kokoontumiset 1.2.2024 klo 17.00 Koskelan seurakuntakodilla.

Sururyhmä on suljettu vertaistukiryhmä läheisensä menettäneille. Ryhmässä käsitellään luottamuksellisesti kuoleman herättämiä tunteita ja kokemuksia. Tavoitteena on selviytymiskeinojen ja voimavarojen tunnistaminen ja vahvistaminen, sekä uusien näkökulmien löytäminen muuttuneessa elämäntilanteessa. Suosittelemme, että läheisen kuolemasta on kulunut vähintään kolme kuukautta.

Kokoontumiset ovat torstai-iltaisin, kahden viikon välein ja yhteensä kuusi kertaa. Ryhmän ohjaajina toimivat pastori Jonna Piirainen ja diakoni Minna Kemppainen.

Lisätietoja Jonna Piirainen p. 044 788 3966 jonna.piirainen@evl.fi

Sururyhmä itsemurhan kautta läheisensä menettäneille

Ryhmä on alkanut 31.1.2024. Läheisen kuolema tuo mukanaan surua ja ikävää, mutta myös kysymyksiä, monesti syyllisyyttäkin. Ryhmässä voit käydä läpi läheisen itsemurhan kautta tapahtuneen kuoleman herättämiä ajatuksia ja tunteita. Yhdessä etsitään selviytymistä tukevia tekijöitä. Keskustelut ovat luottamuksellisia.

Kokoonnumme kevään 2024 aikana keskiviikkoisin klo 17-19. Kokoontumispäivät ovat 31.1., 7.2., 14.2., 21.2., 28.2., 13.3.,20.3., 27.3., 3.4., 17.4. & 24.4.

Paikka: Oulun kriisikeskus, Kauppurienkatu 23.

Elokuussa 2024 on vielä yhteinen jatkotapaaminen. Ryhmä on ammatillisesti ohjattu ja suljettu vertaistukiryhmä. Osallistuminen on maksutonta, ilmoittautuminen ja sitoutuminen välttämätöntä. Ryhmän vetäjinä toimivat kriisityöntekijä Outi Pietiläinen Oulun kriisikeskuksesta p. 044 369 0100 ja sairaalapastori (OYS) Juha Tahkokorpi Oulun ev. lut. seurakunnat p. 040 579 7804

Haukiputaan seurakunnan sururyhmä

Seuraava sururyhmä kootaan marraskuussa 2024. Tiedustelut Johanna Juntunen, p.045 1393993 tai johanna.juntunen@evl.fi

Oulujoen seurakunnan sururyhmä

Vuoden 2024 sururyhmän vetäjinä toimivat Matti Jurvelin, Anu Fedotoff ja Anna-Maija Sälkiö.

Lisätietoja Matti Jurvelin p. 040 489 4950 matti.jurvelin@evl.fi

Kiimingin seurakunnan sururyhmä

Seuraava sururyhmä alkaa syksyllä ja siitä tiedotetaan tällä sivulla ja Rauhan Tervehdys -lehdessä.

Kuva: Sanna Krook / Kirkon kuvapankki