Hautajaiset

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä – odotettunakin. Seurakunta haluaa auttaa suuren surun kohdatessa. Hautajaisjärjestelyissä voi ja kannattaa pyytää apua.

Sinulle surussasi

Olet menettänyt läheisesi. Hänen kuolemansa voi koskettaa ja järkyttää sinua syvästi. Vaikka olit ehkä osannut odottaa kuolemaa, se saattoi silti tulla yllätyksenä. Kuoleman herättämiin ajatuksiin ja tunteisiin et voinut valmistautua.

Suru on ihmisen terve ja luonnollinen tapa kohdata menetys. Jokaisella ihmisellä on oma tapansa surra. Jonkun on helppo itkeä, toisella itkun aika tulee myöhemmin. Surun kestoa, syvyyttä ja sen vaatimaa aikaa ei voida ennakoida.

Seurakuntasi haluaa auttaa sinua siunaustilaisuuden, hautauksen ja muiden kuolemaan liittyvien käytännön asioiden järjestelyissä.

Alla olevilta Läheisen kuoltua -opassivuilta löydät tietoa hautajaisten järjestämiseen. Voit myös ladata ja tulostaa oppaan pdf-tiedostona.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Ristikoru, taustalla tuomiokirkon torni.

Kristillinen hautaan siunaaminen ja hautauskäytännöt kertovat jo itsessään kristillisen seurakunnan uskosta. Kuolema ei ole kaiken loppu. Jeesus Kristus voitti kuoleman ylösnousemisellaan ja valmisti tien iankaikkiseen elämään.