Vasten valoa -lasimosaiikki

Kastellin kirkon kirkkosalin tila kohoaa ylöspäin jyrkän harjakaton johdattelemana, mutta jatkuu myös vaakatasossa alttariseinällä sijaitsevan suuren kolmion muotoisen ikkunan kautta. Sen kohdalla ulkoa tulvivia auringonsäteitä himmentää kuvataiteilija Unto Pusan (1913–1973) suunnittelema lasimosaiikki Vasten valoa, joka valmistui yhtä aikaa kirkon kanssa joulukuussa 1962.Kastellin kirkon kirkkosali, lasimosaiikki näkyy.

Tämä värikkäistä lasinpaloista sommiteltu teos on Pusan ainoa abstrakti monumentaalityö. Pinta-alaltaan 78 neliömetrin suuruinen mosaiikki on poikkeuksellinen paitsi kokonsa myös syntyhistoriansa vuoksi. Se on suunniteltu alusta lähtien kirkkosalin tilaelementiksi yhteistyössä arkkitehti Veijo Kerolan kanssa, jonka piirrosten mukaan Kastellin kirkko rakennettiin. Lyijylasi-ikkuna teetettiin S. Wuorion maalausliikkeessä Helsingissä.

Kerola oli Pusan entinen oppilas, joka oli sisäistänyt opettajansa näkemyksen valon ja värin merkityksestä tilan ja tunnelman luojina. Miehiä yhdisti myös ajatus siitä, että arkkitehtonisen tilan värijaon suunnittelemisen tuli tapahtua arkkitehdin ja kuvataiteilijan yhteistyönä. Pusan opetukset perustuivat kuvataiteilija Fernand Legérin näkemyksiin.

Pusaan oli tehnyt suuren vaikutuksen Chartresin katedraalin tunnelma. Siellä arkkitehtuuri, kuvanveistotaide ja lasimaalaukset olivat hänen mukaansa muodostaneet kokonaisuuden, jossa ikuisuuden läsnäolon saattoi aistia. Tätä kokemustaan hän hyödynsi suunnitellessaan Kastellin kirkon lasimosaiikkia. Lisäksi hän tutustui uuden ranskalaisen kirkkoarkkitehtuurin lasimaalaustaiteeseen.

Lasimosaiikin ja alttarin yhdistää toisiinsa yhdeksän metriä korkea risti, jonka on suunnitellut arkkitehti Kerola. Pusa loi teoksensa abstraktit kuviot ristin ympärille pehmentämään sen muodon ankaruutta ja toisaalta korostamaan sen kristillistä symboliikkaa. Ristikeskusta kehystävät eriväriset, sisäkkäiset, kulmistaan pyöristettyä kolmiota muistuttavat kuviot, joissa voi nähdä Pyhään kolminaisuuteen viittaavaa vertauskuvallisuutta. Ristin mysteeriota taiteilija korosti suunnittelemalla mosaiikin alaosaan viuhkamaisia, ylöspäin suuntautuvia viivoja. Teoksen kylmät värisävyt saavat hehkunsa ulkoa tulevasta lämpimästä auringonvalosta.

Teksti: Kirsi Schali

Lähde: Wessman, K. 1997. Unto Pusa, monumentaalimaalari. Rengas taiteen ketjussa. Keuruu: Otava.

Tutustu Ilmari Oikaraisen opinnäytetyöhön "Säestyssoitinten vuosisata" sisältyvään kuvaukseen uruista.