Lauri Kujala

Palvellen, yhteistä etsien, Kristusta seuraten.

Olen Lauri Kujala, pian 56-vuotias pastori Oulusta. Perheeseeni kuuluu puoliso ja neljä aikuista lasta. Harrastuksiini kuuluvat salibandy ja kuntosali. Olen aktiivinen jääkiekon seuraaja ja Oulun Kärppien kannattaja.

Suurimman osan papin työurastani olen toiminut Tuiran seurakunnassa. Papin perustehtävien lisäksi olen hoitanut pitkään lähijohtamisen tehtäviä papiston lähiesihenkilönä ja seurakuntahallinnon tehtäviä kirkkoherran avustajana.

Olen näkemyksiltäni maltillinen, kansakirkollinen pappi ja kristitty, joka uskoo ja epäilee, turvautuu ja hämmästelee Jumalaa ja hänen tekojaan elämän keskellä. Moni on kuvaillut minua näkemyksiltäni perinteiseksi mutta olen myös avoin uusille tulkinnoille uskosta ja Jumalasta. Raamatun uskon olevan Jumalan sanaa, jota tehtävämme on tulkita ja etsiä sen ajatonta merkitystä ihmisille.

Kirkkoherrana olisin helposti lähestyttävä ja ihmisiä kuunteleva, ymmärtävä seurakunnan hengellinen johtaja. En pelkää kohdata erilaisia näkemyksiä uskosta tai Jumalasta vaan mielelläni heittäydyn keskustelemaan ja etsimään sitä, mikä meitä yhdistää ihmisinä ja kristittyinä.

Tehtävässä seurakunnan työntekijöiden johtajana pyrkisin olemaan rohkaiseva ja mitä kuuluu -kysyvä esihenkilö. Työhuoneen ovea pitäisin auki työntekijöille työn ja elämän asioiden läpi käymistä varten. Mielelläni annan työntekijöille vastuuta, tilaa ideoille ja toteuttaa ne. Ristiriitatilanteissa kuuntelen kaikkia osapuolia, ja keskustellen koettaisimme löytää ratkaisuja yhteistyön jatkumiseksi ja parantamiseksi.

Myös kirkkoherran tehtävään kasvetaan ja opitaan seurakunnan tuntemisen ja ihmisten kohtaamisen kautta. Tähän prosessiin lupaan sitoutua, jos seurakunta kutsuu tähän tehtävään. Haukiputaan seurakunnan työntekijät ovat tehneet hyvää työtä, he ovat työhönsä sitoutuneita ja ammattitaitoisia. Tähän joukkoon tahtoisin liittyä tekemään yhteistä työtä johtajana, joka ei johda vain puhein tai strategian ajatuksin, vaan käärii hihat ja osallistuu yhteiseen työhön.

Lauri Kujala

Podcast

Tie Haukiputaan sydämeen -podcastissa pääsevät ääneen kevään 2024 kirkkoherravaalin ehdokkaat. Kuuntele kirkkoherraehdokas Lauri Kujalan vaalihaastattelu.

Kuuntele SpotifyssaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kuuntele SoundCloudissaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Lauri Kujalan kotialbumista

Oulusta ja lähiympäristöstä löytyy paljon hienoja kohteita, joihin voi tutustua vaikkapa pyöräillen.

Remonttihommia, monenlaista on tullut tehtyä.

Aamujumpalla ulkotiloissa.

Kuusamossa Kitkan rannalla rauhoittumassa.

Erään kirkon edessä puolisoni Johannan kanssa.

Kuvassa Lauri Kujala ja hänen sloganinsa: Palvellen, yhteistä etsien, Kristusta seuraten.