Tuiran seurakunnan kanttorit

Tuiran seurakunnan kanttorit.
Tuiran seurakunnan kanttorit, vasemmalta Anu Arvola, Raakel Pöyhtäri, Tommi Hekkala, Anna Kälkäjä ja Katri Sippola. Kuva: Mervi Päivärinta.

Anu Arvola

Anu Arvola.
Kuva: Iina Palokangas.

Hei! Olen Anu Arvola. Olen ollut kanttorina Tuiran seurakunnassa vuodesta 2012.

Virkani on laulupainotteinen, ja vastuualueenani on musiikkikasvatus ja kuoronjohto. Olen myös ollut pitkään musiikinopettajana ja pedagogina, mikä tuo oman värinsä tekemiseeni.

Olen palveluammatissa. Työssäni voin toteuttaa musiikkia laaja-alaisesti ihmisten erilaisiin elämäntilanteisiin. Niissä tarvitaan herkästi kuulevat korvat ja näkevät silmät. Vahva musiikillinen osaaminen Tuiran seurakunnassa mahdollistaa myös yhteiskonsertit kollegoiden kanssa. Iloa tuottaa työskentely Pyhän Tuomaan lapsi- ja nuorisokuoron kanssa. Vapaa-ajallani haluan tuoda oman osani myös koko kaupungin kulttuurielämään yhtyemuusikkona ja vapaaehtoisena kulttuuritapahtumissa. Tämä verkostoituminen tuo mukanaan yhteistyökumppaneita toteuttamaan työtäni seurakunnassa.

Mikä on tärkeää seurakunnan työssä? Mikä saa ihmisen hiljentymään? Eheytymään? Kokemaan olevansa tärkeä ja osallinen? Musiikki on vaikutuskanavani.

Tommi Hekkala

Tommi Hekkala.
Kuva: Sanna Krook.

Olen tehnyt kanttorin työtä jo reilut 20 vuotta. Tuiran seurakunnan virkaan minut valittiin 2003. Koulutuksena on konservatorion ja ammattikorkeakoulun kanttoriopinnot. Olen toiminut tiimiesimiehenä reilut 10 vuotta. Suuressa työyhteisössä esimiesvastuu on merkittävä ja siksi se myös ottaa ison osan viikoittaisesta työajasta.

Kanttorina minua innostaa eniten kuorotyö, yhteislaulu, psalmimusiikki, yhteismusisointi ja kaikki ne hetket, joissa musiikilla saavutetaan tunteiden liikahteluja. Pyrin valmistautumaan työtehtäviin hyvin, toki valmistautumiseen ja harjoitteluun käytettävissä olevan ajan puitteissa. Laulan mielelläni erilaisissa tilaisuuksissa.

Anna Kälkäjä

Anna Kälkäjä.
Kuva: Mari Aho-Palola.

Olen valmistunut kanttoriksi Oulun ammattikorkeakoulusta 2012 ja kasvatustieteen maisteriksi musiikkikasvatuksesta Oulun yliopistosta 2018. Tällä yhdistelmällä sain ns. kanttorin B-pätevyyden ja 2019 kesäkuun alusta viran Tuiran seurakunnasta. Sitä ennen työskentelin mm. Pudasjärven, Haukiputaan ja Oulunsalon seurakunnissa.

Vedän Rytmitassuja, joka on perhemuskariryhmä. Rytmitassuissa lauletaan ja siellä pääsee soittamaan erilaisia soittimia sekä oppii uusia lauluja ja laululeikkejä.

Vapaa-aikaa vietän miehen ja neljän lapsen sekä ystävien kanssa mm. lautapelejä pelaten. Minut saattaa löytää myös joogamatolta tai makkaranpaistopaikalta.

Raakel Pöyhtäri

Raakel Pöyhtäri.
Kuva: Pekka Pöyhtäri.

Hei!

Olen Raakel Pöyhtäri, Tuiran seurakunnan kanttori. Vuonna 2004 tulin vastavalmistuneena kanttorina tekemään vuoden sijaisuutta Tuiraan, mutta tässä sitä ollaan, melkein 20 vuotta Tuirassa työvuosia takana!

Olen opiskellut kanttoriksi Helsingin Sibelius-Akatemiassa pääaineenani urkujensoitto. Valmistuin vuonna 2003.

Kanttorin työssä palvelen ihmisiä musiikin kautta niin suruissa kuin iloissa. Koen että musiikilla on valtava voima liikuttaa ihmisen syvimpiä tuntoja eri elämäntilanteissa. Toimin Tuiran seurakunnassa konserttivastaavana ja olen saanut työkuvani kautta tehdä yhteistyötä eri soitinkokoonpanojen kanssa. Yhteismusisointi ja soittaminen on lähellä sydäntäni. Parhaiten pystyn tulkitsemaan tuntojani soittamisen kautta. Työ Tuirassa on monipuolista. Toivon että mahdollisimman moni seurakuntalainen löytäisi matalalla kynnyksellä tiensä seurakunnan musiikkitoimintaan. Vapaaehtoiset muusikot tuovat rikkautta seurakunnan musiikkielämään.

Vapaa-aika kuluu perheeni kanssa erilaisten yhteisten tekemisen merkeissä. Metsäpoluilla juoksiessa asiat jäsentyvät oikeisiin mittasuhteisiin ja luonto toimii lääkkeenä työelämän ja välillä kiireisenkin arjen keskellä. Pala sydäntäni on jäänyt Lappiin, tunturien raikas ilma ja karu kauneus vetävät vuosi toisensa jälkeen puoleeni.

Katri Sippola

Katri Sippola.
Kuva: Anna-Leena Häkkinen.

Olen Katri Sippola ja olen ollut Tuiran seurakunnan kanttori jo vuodesta 2010 lähtien. Miten se aika rientääkin niin nopeasti!

Meillä on mukava 5 hengen kanttoritiimi, jossa jokainen saa tehdä töitä omilla lahjoillaan. Kannustavassa ilmapiirissä on mukava tehdä töitä. Kaikista mieluisinta on palvella seurakuntalaisia heidän elämänsä eri vaiheissa. Ilon ja surun päiviin valitsemme yhdessä sopivaa musiikkia. Pidän erityisesti yhteismusisoinnista kollegoiden ja muiden muusikoiden kanssa. Syksyllä 2021 aloitin uuden lapsikuoron. Lapsikuoro Laululinnut harjoittelee viikottain seurakuntakoti Varpusessa. Kuorotyö lasten parissa on todella antoisaa!

Pidän kanttorin työssä sen monipuolisuudesta. Tuiran seurakunta on laaja seurakunta ja täällä on paljon seurakuntalaisia. On virkistävää tehdä töitä useiden eri työtoverien kanssa. Ei ole kahta samanlaista päivää ja yhdenkin päivän aikana tehtävät vaihtuvat.

Kanttorin työ on eräänlainen elämäntapa. Työtä voi olla pitkin päivää ja juhla-aikoina, ja se vaatii myös omalta perheeltä sopeutumista. Työpäiväni ovat keskiviikosta sunnuntaihin ja yleensä olen maanantaisin ja tiistaisin vapaalla. Vapaapäivinä työ jää taka-alalle ja puuhailen perheeni kanssa kaikenlaista. Olen koti-ihminen ja viihdyn leipomusten ja puutarhahommien parissa. Lenkkipolut ja hiihtoladut lähtevät kotikulmilta. Siellä minä lataan akkuja ja virkistyn.

Katso tästä Tuiran seurakunnan kanttoreiden yhteystiedot