Oulujoen pyhiinvaelluksen reittikartta

Oulujoen pyhiinvaellus -hanke on päättynyt.
Pyhiinvaellusreittiä ei ole kunnostettu vuoden 2022 jälkeen.

Oulujoen pyhiinvaelluksen kulkemiseen on käytettävissä useita reittivaihtoehtoja. Reitin pituus vaihtelee valitun tavan mukaan.

Matkan voi aloittaa Oulun tuomiokirkolta tai Säräisniemen kirkolta. Klikkaamalla alla olevan Google Maps -kartan (kartta 1) lisäasetuksia kartta avautuu uuteen ikkunaan.

Voit valita reittivaihtoehdot kulkuneuvon mukaan: kävellen (113 km), pyöräillen (117 km) tai autolla/moottoripyörällä (129 km). Voit myös taittaa osan matkaa julkisilla kulkuneuvoilla: junalla tai linja-autolla. Klikkaamalla Google Maps -kartan (kartta 1) lisäasetuksia näet kohteiden väliset etäisyydet, voit valita kartaksi peruskartta- tai satelliittikarttapohjan. Reitille merkityiltä etapeilta, eli seitsemältä kirkolta sekä Rokuan kansallispuistosta, voit saada leiman pyhiinvaeltajan passiin

Voit vaeltaa osan reitistä myös maastossa Muhoksen ja Rokuan välillä. Alempana tällä sivulla ovat Oulujokilaaksossa kulkevan vaellusreitti Tervareitin sekä Rokuan kansallispuiston kartat maastopyhiinvaelluksen tueksi (kartat 2 ja 3).

Kartta 1. Google Maps-kartta. Klikkaamalla lisäasetukset-kohtaa, kartta avautuu uuteen ikkunaan.

Kartan lisäasetuksista valittavissa kohteen mukaan näkyville muun muassa lähellä olevat ravintolat ja hotellit.

Maastopyhiinvaellus Muhoksen ja Rokuan välillä

Oulujokilaaksossa kulkevalle Tervareitille on asennettu pyhiinvaellusreitin opaskylttejä Muhoksen Kallioselältä alkaen Rokuanjärvelle saakka. Tältä matkalta voit saada pyhiinvaeltajan passiin Rokuan kansallispuiston leiman. Reitti on käytettävissä pääasiallisesti kesäaikaan. Matkan varrella voi olla vaikeakulkuisia osuuksia, joten kunnolliset vaellusvarusteet ovat tarpeen. Katso vinkit tästä.

Voit hyödyntää vaelluksellasi Tervareitistön ja Rokuan kansallispuiston karttoja (alla) maastopyhiinvaelluksen tueksi. Liiku kartoilla hiirellä tai kosketusnäytöllä kosketusnäyttökynällä / sormella. Molemmissa kartoissa on mahdollisuus reitin katsomiseen lähempää tai kauempaa: zoomaa karttoja painamalla ctlr-painiketta ja vierittämällä tai klikkaa hiirellä karttojen plussa / miinusmerkkejä tai zoomaa älypuhelimen kosketusnäytöllä kahdella sormella. Karttojen työkalut-valikosta voit valita muun muassa etäisyyden mittauksen käyttöösi. Työkalut-valikon alla olevasta valikosta voit valita eri taustakarttoja (muun muassa maastokartta tai ilmakuva) ja karttatasoja (muun muassa reitit, retkeilypalvelut tai suojelu- ja retkeilyalueet).

Pyhiinvaeltajan passin leimauspaikka sijaitsee Rokuan leirikeskuksen läheisyydessä osoitteessa Salmisentie 300, 91670 Rokua.

Kartta 2. Oulujokilaakson Tervareitistö. Pyhiinvaellusreitin opasteet löytyvät väliltä Muhoksen kallioselkä-Rokuanjärvi:

Kartta 3. Rokuan kansallispuisto: