Viventi

Viventi on Oulun seurakuntien, konservatorion ja Oulu-opiston yhteinen edustuskokoonpano. Orkesterin ohjelmisto koostuu sinfonisesta puhallinorkesterimateriaalista, jonka grade luokitus on 4-5. Orkesterissa soittajat ovat jo pitkälle edenneitä soittajia sekä ammatillisissa opinnoissa opiskelevia.

Viventi sai syksyllä 2009 Oulun kaupungin myöntämän kulttuuripalkinnon. Orkesteri on osallistunut menestyksekkäästi erilaisiin kilpailuihin ja voittanut mm. kuusi peräkkäistä puhallinorkestereiden Suomen mestaruutta, joista viimeisin on vuodelta 2009. Viventin orkesterinjohtajina toimivat Esa Lappi ja Sauli Orbinski. Orkesterilta on ilmestynyt useita äänitteitä, muun muassa kaksi lastenlevyä Yhteen hiileen sekä Tule ja tööttää, lisäksi konserttimusiikkia sisältävä Northern Winds (2002).

Viventin orkesterinjohtajina toimivat Oulu-opiston musiikinopettaja Esa Lappi ja konservatorion käyrätorvensoiton lehtori Sauli Orbinski.

Harjoitukset maanantaisin klo 18-20.15 Madetojan salissa, Oulun musiikkikeskus.

Lisätietoja orkesterista Oulun ev.lut. seurakuntien toiminnanohjaaja p. 040-8414680 tai seurakuntiensoittokunta.oulu@evl.fi. Harrastemaksu muille kuin Oulun konservatorion, Oulu-opiston ja Oulun ev. lut. seurakuntien musiikkikoulun oppilaille on 25 €/lukukausi.

Osaamistavoitteet

Monipuolisen puhallinorkesterille kirjoitetun tai sovitetun materiaalin hallinta.

Orkesterin tekemisen lähtökohtana on hyvä yhteissoitto ja ohjelmisto, jossa on hyvin huomioitu puhallinorkesterin monipuoliset mahdollisuudet. Äänenjohtajien ja sektioiden merkitys korostuu ja niitä tehtäviä opetellaan. Soitettava musiikki opettaa ilmaisemaan omalla instrumentilla erilaisia tunnelmia ja vaatii hyvää omaa osaamista, sekä taitoa seurata kapellimestaria. Musiikin hahmottamisen perusasioiden ja aiemmin opitun lisäksi vaihtuvat tahtilajit, agogiikka, suuret dynaamiset muutokset, monipuolinen rytmiikka, fraseeraus ja musiikillinen ilmaisu on keskiössä. Tavoitteena on hyvin hallittujen kappaleiden tai konserttikokonaisuuksien valmistaminen ja monipuoliset esiintymiset.

Orkesterilla on 3-6 konserttia vuosittain.

Viventin kevätkimara 2021

(Jos tekstitys ei näy, klikkaa se päälle videon alalaidan Tekstitykset-kuvakkeesta.)

YouTube-video

Puhallinorkesteri Viventi. Kuvaaja Kimmo Pihlajamaa.