Lähetysjuhlien esiintyjiä

Tällä sivulla esittelemme kunniavieraitamme ja lähetysjuhlien puhujia ja esiintyjiä.
Sivu päivittyy kevään 2024 aikana.

Z. Purevdorz, Mongolia

Z. Purevdorz on vuonna 2017 perustetun Mongolian evankelisluterilaisen kirkon "Mongolian Evangelical Lutheran Church" (MELC) presidentti. Hän käyttää lempinimeä Puje.

Presidentti Z. Purevdorz on maansa ensimmäisiä kristittyjä. Ennen kääntymistään kristityksi hän haaveili muusikon urasta, mutta yhteiskunnan romahtaminen murskasi Pujen unelmat. Hän oli pettynyt ja vihainen, mutta kaikki muuttui hänen kohdatessaan Jeesuksen.

Puje on ollut kirkon presidenttinä sen perustamisesta lähtien. Puje on toiminut myös opettajana, akateemisena dekaanina ja rehtorina. Puje on naimisissa ja hänellä on neljä lasta.

Kirkko on syntynyt Kylväjän ja Norjan lähetysliiton (NLM) työn tuloksena syntyneiden seurakuntien yhdistyttyä kirkoksi.

Kuva ja teksti: Lähetysyhdistys Kylväjä

Z. Purevdorzin voi tavata pe 30.8. klo 18 Nousukiito -tilaisuudessa. Heti sen jälkeen hän on mukana myös Ernest Lawsonin juontamassa Maailma tunnissa -talkshow'ssa. Z. Purevdorz on mukana myös Lähtöportilla 1 la klo 15:45-16:30 Siivet kantaa - kirkko kasvaa Mongoliassa -tilaisuudessa. Kaikki nämä tilaisuudet ovat Pitkäkankaan koulun liikuntasalissa.

Isä James Oyet Latansio, Etelä-Sudan

Isä James Oyet Latansio on katolinen pappi, filosofian tohtori ja Etelä-Sudanin kirkkojen neuvoston pääsihteeri. Isä James on elänyt vuosikymmenien ajan sodan keskellä ja on siksi intohimoinen rauhan ja sovinnon puolestapuhuja.

Etelä-Sudanin kirkkojen neuvosto työskentelee tiiviisti Kirkon Ulkomaanavun kanssa rauhan rakentamiseksi ja sovinnon edistämiseksi Etelä-Sudanissa sekä alueellisella että kansallisella tasolla.

Kuva ja teksti: KUA

Isä James Oyet Latansio on mukana pe 30.8. Ernest Lawsonin juontamassa Maailma tunnissa -talkshow'ssa, la klo 12-13 Rakkauden siivillä -tilaisuudessa (liikuntasali) ja Lähtöportilla 2 la klo 16:45-17:30 Tee hyvää ja pyri sopuun -tilaisuudessa Käpylässä.

Elizabeth Muriuki, Kenia

Elizabeth Muriuki on Kenian Pipliaseuran pääsihteeri. Hän on aloittanut työnsä Kenian Pipliaseurassa talousjohtajana vuonna 2000 ja kuusi vuotta myöhemmin hänestä tuli seuran pääsihteeri. Hän on koulutukseltaan kirjanpitäjä ja koulutustaustansa vuoksi hänen osaamisensa on ollut keskeistä erityisesti Kenian Pipliaseuran talouden tasapainottamisessa. Hänen pääsihteeriytensä aikana seura on myös kasvanut.

Elizabeth Muriukin pääsihteerikauden aikana yhdeksän kenialaista kieliyhteisöä on saanut Raamatun omalle ”sydämen kielelleen”. Hän on myös omalta osaltaan vaikuttanut Seychellien Pipliaseuran perustamiseen ja myöhempään kasvuun sekä toiminut muiden pipliaseurojen pääsihteereiden kouluttajana. Lisäksi hän on Yhtyneiden Raamattuseurojen (United Bible Societies) lukutaitotyön johtoryhmän puheenjohtaja ja tekee merkittävää työtä lukutaitohankkeissa Keniassa.

Elizabeth on ollut aktiivisesti mukana kehittämässä Afrikkalaisten naisten hengellisiä harjoituksia (African Women Devotional Bible), jonka tarkoituksena on vastata erityisesti naisten hengellisiin tarpeisiin niin Afrikassa kuin muuallakin maailmassa. Hänen toiveensa on nähdä Jumalan sanan transformoiva vaikutus ihmisten elämässä. Hän itse kuvaa itseään ”uudestisyntyneeksi kristityksi”.

Kuva ja teksti: Suomen Pipliaseura

Elizabeth Muriuki on mukana Ernest Lawsonin juontamassa Maailma tunnissa -talkshow'ssa pe klo 19:30 (liikuntasali), Lähtöportilla 1 la klo 15:45-16:30 Kuusela 1:ssä Muutosvoimaa lukutaidosta -tilaisuudessa ja Afrikkalainen iltarukous -tilaisuudessa liikuntasalissa la klo 18-19.

Touch Keovsreyleak, Kambodža

Nimeni on Sreyleak ja tulen Kambodžan luterilaisesta kirkosta. Olen ensin toiminut pastorina, ja 9. marraskuuta 2024 minut vihittiin Kambodžan luterilaisen kirkon piispaksi. Odotan innolla teidän kaikkien tapaamista, yhteistä oppimista sekä yhteistyötä Jumalan valtakunnan hyväksi.

Piispa Sreyleakin voi tavata perjantaina klo 19:30 Maailma tunnissa -talkshow'ssa ja lauantaina klo 10-11 Uskon siivillä - Uskomatonta! -tapahtumassa, jotka pidetään Pitkäkankaan koulun liikuntasalissa sekä lauantaina klo 16:45-17:30 Lähtöportilla 2 Siivilässä: Kuulumisia Kambodžan kirkosta.

Puhujia Oulunsalon juhlilla

• Jukka Keskitalo, Oulun hiippakunnan piispa
  • Matti Laurila, kansainvälisen työn hiippakuntasihteeri

Musiikkiryhmä Amani

Musiikkiryhmä Amani on Suomen Lähetysseuran oululainen taideryhmä, joka esittää afrikkalaista pääasiassa hengellistä musiikkia uudelleen sovitettuna ja osin suomeksi sanoitettuna.

Amanin ohjelmistoon kuuluu konserttien lisäksi oma Afrikka-messu, johon on koottu musiikkia yhdessä laulettavaksi eri Afrikan maista. Liturgiat ovat Tansanian ev.lut. kirkosta. Ryhmältä voi tilata myös afrikkalaisen musiikin työpajan esimerkiksi rippikoululaisille tai muille ryhmille. Työpajassa tutustutaan afrikkalaiseen musiikkiin laulaen, tanssien ja soittaen.

Amani esiintyy lähetysjuhlilla la 31.8. klo 18 liikuntasalissa, jossa on afrikkalainen iltarukous.

Kuva: Vesa Ranta