På Svenska

Ule älvs pilgrimsvandring

Ule älvs pilgrimsprojekt har avslutats. Pilgrimsleden har inte renoverats efter 2022.

Andlighet, tystnad och kulturhistoria

Välkommen till webbplatsen för Ule älvs pilgrimsvandring. Ule älvs pilgrimsled är den första i sitt slag i Norra Österbotten. Ule älvs pilgrimsled förenar vandring i naturen, kulturupplevelser, andlighet och möjlighet till stillhet. Ule älvs pilgrimsvandring – andas in stillhet och historia!

På dessa sidor hittar du information om bland annat Ule älvs pilgrimsled, turistmål (kyrkor och nationalparken), sevärdheter, service, kartapplikationer och allmän information och tips om naturvandring samt allemansrätten. På sidorna finns även ett pass för pilgrimer som kan förses med stämplar från pilgrimsmålen.

I historisk mening är pilgrimsfärden en resa till en plats som anses helig. Ule älvs pilgrimsled förenar Uleåborgs domkyrka, Ule älvs kyrka, Turkansaari kyrka, Muhos kyrka, Utajärvi kyrka och de fantastiska, orörda landskapen i Rokua samt Säräisniemi kyrka i Vaala.

Den 113 kilometer långa pilgrimsleden vid Ule älv erbjuder en möjlighet till andlighet, stillhet, meditation, motion, vackra vyer och kulturupplevelser. Pilgrimsleden kan följas längs olika rutter till fots (113 km), med cykel (117 km) eller med motorfordon (bil eller motorcykel 129 km). Du kan även använda kollektivtrafiken (tåg eller buss) under en del av färden.

En pilgrimsvandring är framför allt en resa in i dig själv – en resa med ett dubbelt mål!

Pilgrimspasset

Ladda ner Pilgrimspasset här.

Pilgrimspass och stämplar är en gammal tradition. Redan på medeltiden användes sådana som bevis för sanna pilgrimer. Dagens pilgrimspass har ett symbolvärde och är ett trevligt reseminne.