Katja McQueen-Winberg kuljettamassa hyötyruokaa. Kuva: Tero Takalo

Prikka kiertoon -hanke

Prikka kiertoon -hanke jatkuu uudella hankkeella. Lue uutinen 6.10.2023.

Prikka kiertoon -hanke kehitti kahden vuoden aikana Ouluun keskitetyn hyötyruuan logistiikan toimintamallin. Prikkakeskuksen kautta kulkee viikoittain noin 10 000 kg ruokaa yhteensä 43 ruoka-aputoimijalle, jotka jakavat ne eteenpäin 80 ruokajakotilaisuudessa noin 3000 henkilölle. Vuoden 2025 loppuun saakka kestävä uusi hanke pohjaa kerättyihin oppeihin, laajenee Oulun ympäryskuntiin sekä kehittää uusia osallisuuden muotoja.

Prikka kiertoon -hankkeen näkyvin tulos on hyötyruuan logistiikkakeskus, Prikkakeskus, jonka ansiosta kaikki lahjoitettu ruoka hyöty käytetään, eikä toiminnassa synny biojätettä. Hiukkavaarassa toimintansa aloittanut keskus muutti keväällä Kaukovainiolle. Uudessa Prikkakeskuksessa on mahdollista käsitellä ja valmistaa myös pakkaamatonta ruokaa.

”Prikka kiertoon toiminnan sydän ollut koko ajan Prikkakeskus, joka toimii alustana kaikelle muulle toiminnalle, Ensimmäisen hankkeen tärkein tavoite oli työllistäminen: logistiikkakeskuksen kautta syntyi elintarvike,- logistiikka,- ja kiertotalouden työpaikkoja erilaisilla sopimuksilla oululaisille pitkäaikaistyöttömille, osatyökykyisille ja nuorille työttömille”, projektipäällikkö Katja McQueen-Winberg hanketta hallinnoivasta Helsingin Diakonissalaitoksen säätiöstä kertoo.

”Hankkeen aikana syntyi jo useita toimivia malleja ja innovaatioita, joita on hyvä lähteä vahvistamaan: meillä on esimerkiksi hienosti toimiva logistiikkakeskus, jossa sovelletaan ihan omaa monitasoisen vapaaehtoistoiminnan mallia, käytetään omia arviointityökaluja ja kerättävän tiedon mallia”, projektipäällikkö Katja McQueen-Winberg kertoo.

Prikka kiertoon -hanke toimittaa hävikki- ja ylijäämäruokaa oululaisille ruoka-aputoimijoille. Katso lisätietoja ruoka-avusta Oulussa.

Prikka kiertoon -ruokaa hyödynnetään myös Oulun seurakuntien tarjoamissa aterioissa, katso lista ruokailuista tästä linkistä.

YouTube-video

Prikkakeskus
Kotkantie 3 b 1, 90250 Oulu
P. 050 566 6157

Prikkakeskuksen toimintaan liittyvät kysymykset ja tiedustelut arkisin klo 7.30-15.

Projektikoordinaattori Tiina Nokela.
Tiina Nokela leikkaa lahjoituksena saatua pullaa.

Hankkeen toteuttajat

Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö

Projektipäällikkö Suvi Kervinen, suvi.kervinen@hdl.fi, 050 328 0044
Projektikoordinaattori Katja McQueen-Winberg, katja.mcqueen-winberg@hdl.fi, 050 528 5093

Diakonia-ammattikorkeakoulu

Anne Miettinen, anne.miettinen@diak.fi

Oulun Diakonissalaitos

Anna Olsen, anna.olsen@odl.fi

Oulun ev.lut. seurakuntayhtymä

Tiina Jakonen, tiina.jakonen@evl.fi, 040 665 0790
Helena Merkkiniemi, helena.merkkiniemi@evl.fi, 040 587 9913

Oulun kaupunki

Teija Leinonen, teija.leinonen@ouka.fi, 040 586 1689
Katja Suhonen, katja.suhonen@ouka.fi, 040 354 7364

Uutiset ja tiedotteet

Tiedote 26.1.2022: Hävikkiruuan logistiikkakeskus sai lentävän lähdön Oulussa: ruokaa jaetaan jo tuhansia kiloja viikossa

Rauhan Tervehdys 25.1.2022: Jopa 5 000 kiloa ruokaa viikossa – Hiukkavaaran logistiikkakeskuksen toiminta pääsi täyteen vauhtiin

Artikkeli Yle.fi-sivulla 20.1.2022: Hävikkiruoan jakelukeskus on kasvanut Oulussa odotettua nopeammin - ruokaa jaetaan viikottain jo tuhansia kiloja

Artikkeli Elintarvike ja terveys -lehdessä 5 /2021: Prikka kiertoon edistää elintarviketurvallisuutta hävikkiruuan logistiikassa (pdf)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Projektikoordinaattori Iina Matikaisen blogi 23.8.2021: Projektikoordinaattori keskellä palapeliä

Hankkeen verkkosivuilleLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tiedote 21.9.2021 Hävikkiruokatapahtuma Prikka kiertoon -logistiikkakeskuksessa 23.9.

Tiedote 30.8.2021 Prikka kiertoon -logistiikkakeskus aloittaa toimintansa Oulussa tänään

Tiedote 26.5.2021 Prikka kiertoon -hanke alkaa: Hiukkavaaran muonavarastosta kiertotalouden logistiikkakeskus