Suru, sairaus, kriisi

Et voi estää murheen lintuja lentämästä ylitsesi, mutta voit estää niitä rakentamasta pesäänsä hiuksiisi.
- Kiinalainen sananlasku

Surun maastossa kuljetaan omaa tahtia, mutta usein surun jakaminen toisen kanssa auttaa. Seurakunnat tarjoavat keskusteluapua ja vertaistukea sureville. Surun ja sairauden kohdatessa voit ottaa yhteyttä seurakunnan työntekijään. Yhteystiedot.

Sururyhmistä vertaistukea

Sururyhmissä läheisensä menettäneet voivat jakaa kokemuksiaan ja purkaa tunteitaan yhdessä toisten surevien kanssa. Seurakuntien sururyhmiä ohjaavat useimmiten pappi tai diakoniatyöntekijä. Sairaalasielunhoitajat järjestävät myös sururyhmiä esimerkiksi lapsensa menettäneille ja itsemurhan kautta läheisensä menettäneille.

Sururyhmistä saa tietoa oman seurakunnan kirkkoherranvirastoista tai diakoniatyöntekijöiltä. Ryhmien alkamisesta ilmoitetaan myös tulevien sururyhmien esittelysivuilla ja Rauhan Tervehdys -lehdessäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Sairaalasielunhoito

Sairaalassa hoidetaan sairautta. Mutta kenellä olisi aikaa kuunnella, mitä kysymyksiä, ajatuksia ja tunteita tilanne sairastuneessa ja hänen omaisissaan herättää? Seurakunta on yhden perustehtävänsä mukaisesti lähettänyt meidät sairaalapastorit tähän tehtävään. Olemme teitä potilaita, kuntoutujia, omaisia ja henkilökuntaa varten, kun haluatte luottamuksellisen kuuntelijan ja keskustelijan; ihmisen joka pysähtyy, kohtaa ja on läsnä.

Olemme käytettävissä rippiä, ehtoollista ja muita kirkollisia toimituksia varten. Järjestämme hengellisiä tilaisuuksia sairaaloissa.

Sairaalapastorit

Juha Kyllönen 040 5797 807, OYS, johtava sairaalapastori

Juha Tahkokorpi 040 5797 804 OYS

Sami Puolitaival 044 3161 566 OYS/Psykiatrian tulosyksikkö

Hilla Jurvelin 040 5797 806, OYS (50 % työaika 31.5.2024 saakka)

Marja Keskitalo 040 649 1429, OYS ( 50 % työaika 31.5.2024 saakka)

Kaarina Rauhala, 040 579 7803, OYS/Psykiatrian tulosyksikkö, mielenterveyskuntoutujien sielunhoito

Perhetoiminnanohjaaja sairaalassa

Seurakunnan perhetoiminnanohjaaja Heidi Lampela (p. 044 3161715) tukee ja ilahduttaa OYS:ssa lapsia ja heidän vanhempiaan lyhyempien ja pidempien sairaalajaksojen aikana. Perhetoiminnanohjaajaa voi halutessaan pyytää vierailulle myös lapsen omaan huoneeseen. Osastoilla on toimintaa lapsille ja aikuisille. Niihin ei tarvitse ilmoittautua, vaan mukaan voi tulla halutessaan. Osastot ovat 51, 60, 62, 65 ja lasten neurologian poliklinikka.

YouTube-video

Kotikäynnit

Vierailut kodeissa kuuluvat seurakunnan elämään. Kotikäynnille voi pyytää pappia, diakoniantyöntekijää tai muuta seurakunnan työntekijää tai vapaaehtoista. Kotikäynneillä kohdataan erityisesti ihmisiä, jotka eivät itse pääse seurakunnan yhteisiin tilaisuuksiin. Yhdessä ollessa voidaan esimerkiksi lukea lehtiä, hengellistä kirjallisuutta tai surffata vaikkapa netissä. Laulaminen, keskustelu ja rukous voivat myös kuulua tapaamisen antiin - valmista kaavaa ei ole.

Ehtoollinen kotiin?

Mikäli ehtoolliselle tuleminen on vaikeaa, voit pyytää kotiehtoollista. Tilaisuudessa voi olla mukana myös muita läheisiä yhdessä sovittavalla tavalla.

Kriisi

Kriisityötä tehdään seurakunnissa vastaanotoilla ja kotikäynneillä – siellä missä suru milloinkin kohdataan. Sairaudet, kuoleman kohtaaminen, muutto ja avioero ovat niin ikään tilanteita, joissa elämän perusteet saattavat järkkyä. Seurakuntasi kohtaa sinut näissä tilanteissa ja tukee seuraavaan päivään.

Seurakunnissa on sururyhmiä eri tavoin surun kohdanneille. Niitä vetävät papit ja diakoniatyöntekijät. Lisäksi vuosittain järjestetään yhteisesti seminaari tai tilaisuus, jossa pohditaan jotakin suruun liittyvää aihetta ja aihepiiriä.

Seurakuntien työntekijöitä on mukana Oulun kaupungin kriisiryhmässä.

Suomen sairaaloissa toimii yli sata sairaalapappia. He ovat kaikkien potilaiden käytettävissä henkilökohtaista keskustelua, rippiä tai sielunhoitoa varten.

Sairaalapappi kulkee vierelläsi kun olet sairas

Suomen sairaaloissa työskentelee yli sata sairaalapappia. Potilaat ja heidän läheisensä sekä sairaalan työntekijät voivat keskustella luottamuksellisesi sairaalapapin kanssa.

Kirkon työntekijät sairaiden rinnalla

Seurakunnat auttavat kuntia onnettomuuksien jälkipuinnin ja kriisiterapian järjestämisessä.

Hengellistä apua onnettomuuksien uhreille

Kuoleman koskettaminen paljastaa elämän rajallisuuden. Omien läheisten lisäksi tukea antaa myös seurakunta.

Kuoleman jälkeen on toivoa

Lapsen kuoleman suuressa surussa ei tarvitse selvitä yksin. Läheisten lisäksi sekä kotikunta että kirkko auttavat.

Lapsen kuoleman surussa ei tarvitse selvitä yksin

Tue lapsen surua olemalla läsnä. Salli lapsen surra ja ole avoin.

Lapsi ja kuolema

Älä jää yksin vaikeiden tunteiden kanssa, vaan hae itsellesi ja läheisillesi keskusteluapua. Keskusteluapua ammatti-ihmisten kanssa saat oman kuntasi kriisipalveluiden kautta. Myös seurakunnan työntekijät ovat valmiita kuuntelemaan ja keskustelemaan kanssasi.

Itsemurhan tehneen läheiset kohtaavat vaikeita kysymyksiä