Seniorielämää

Rinnalla kulkeminen syntyy pienistä asioista. Lähimmäistä voi auttaa arjen töissä, saattaa kirkkoon, ostoksille tai ulkoilemaan. Vapaaehtoisen tekemät koti- ja sairaalavierailut voivat olla elämän kohokohtia ja tärkeitä yhteyksiä ulkomaailmaan.

Seniorityöhön mukaan tuleva vapaaehtoinen voi myös toimia kerhon tai kuntopiirin vetäjänä, leiriavustajana tai eri piirien kahviemäntänä tai -isäntänä.

Leireillä vapaaehtoistyöntekijät auttavat käytännön töissä. Heitä tarvitaan paistamaan makkaraa ja lettuja, laulattamaan, laulamaan ja ennen kaikkea keskustelemaan ja kuuntelemaan.

Musiikkiesitykset ilahduttavat aina, joten esiintymiskokemuksen hankkiminen voi olla samalla myös vapaaehtoista palvelutyötä.

Vapaaehtoistyössä tarvittavaa tietoa ja koulutusta annetaan tarpeen mukaan.

Pari kertaa vuodessa seurakuntien vapaaehtoistyöntekijöille järjestetään yhteinen tapahtuma tai retki.

Tulisitko vapaaehtoiseksi? Ota yhteyttä seurakunnan diakoniatyöntekijään tai pappiin. Yhteystiedot löydät täältä.

(Kuva: Sanna Krook / Kirkon kuvapankki)

Kuvassa on eri-ikäisiä naisia tekemässä käsitöitä.