Pikku-Sofian kirkko

Pikku Sofian kirkko, ovensuussa istuu kirkonrotta

Oulun tuomiokirkon kirkkotarhassa, Kirkkokatu 3 A, 90100 Oulu

Pikku-Sofian kirkko on kesällä 2023 suljettu tuomiokirkon remontin vuoksi. Lapsia ilahduttavat kirkonrotat muuttavat Pikku-Sofian kirkolta kesäksi Vanhaan pappilaan, jossa he ovat tavattavissa 5.6.–28.7.2023 maanantaista torstaihin kello 10–17 ja perjantaisin kello 10–15.

Oulun tuomiokirkon kirkkotarhassa, pilvikirsikkapuiden katveessa sijaitseva Pikku-Sofian kirkko eli lasten oma Pikkukirkko on pienoismalli Oulun ensimmäisestä kirkosta, joka sijaitsi samaisella tontilla 1500-luvun lopussa.

Tästä alkuperäisestä kirkosta on löytynyt yksi luonnostelmakuva, jonka perusteella arkkitehti Weikko Kotila arkkitehtitoimisto Laatio Oy:stä suunnitteli tämän lasten käyttöön tarkoitetun Pikkukirkon. Pikkukirkossa yhdistyy siis historian havina yhdistettynä nykypäivään, kun lapset pääsevät sinne leikkimään ja tutustumaan kirkkoon, joka on tehty heidän mittojen mukaan!

Alkuperäisen kirkon kunniaa on pyritty kunnioittamaan valitsemalla materiaaleja, joita jo 1500-luvulla mahdollisesti on käytetty. Runko on suomalaista hirttä, seinät maalattu punamultamaalilla ja katto on tervattu. Nykypäivä kuitenkin näkyy kirkon seinämaalauksissa. Niitä on ollut toteuttamassa oululainen Tiia Heikkinen. Lue juttu seinämaalauksiin liittyen Rauhan Tervehdys -lehdestä >>

Pikku-Sofian kirkko on valmistunut lähes kokonaan talkootyön, lahjoitusten ja avustusten ansiosta. Yli vuoden kestäneessä projektissa ovat kymmenet talkoolaiset olleet mukana rakentamassa, maalamassa, talon siirrossa, kalusteiden teossa ja sisätilojen koristelussa. Oululaiset ihmiset ja yritykset ovat mielellään olleet tukemassa näin arvokasta projektia.