ArkkitehtuuriKirkkosali, kirkonpenkit täynnä ihmisiä.

Kirkon rakentaminen aloitettiin vuonna 2003 ja se vihittiin käyttöön joulukuussa 2004. Kirkon on suunnitellut arkkitehtitoimisto Arkkitehdit m3 Oy arkkitehti Janne Pihlajaniemen johdolla. Kirkon suunnittelussa on yhdistetty modernia, pelkistettyä muotokieltä ja juurevia, käsin viimeisteltyjä materiaaleja.

Kirkon ulkoasussa keskeisellä sijalla on punainen tiili, jota täydentää esipatinoitu kupari ja käsinveistetty puu. Sisätiloissa lattiat ovat tummaa mosaiikkibetonia, betoniseinät ovat vaaleita. Eri tavoin kirkkosaliin tuleva valo on ollut suunnittelussa keskeisellä sijalla.

Tie ja Yhteys

Pyhän Andreaan kirkon Tie-aiheiset kirkkotekstiilit on suunnitellut tekstiilitaiteilija Tiina Toivola. Ristin, lattiamosaiikin ja lasien kuvioinnin suunnitteli taidegraafikko Lauri Rankka, teemanaan Yhteys.

Kirkon 13-äänikertaisten, romanttisten urkujen valmistaja on Sotkamon Urkurakentajat Oy. Kirkossa on kolme eri kokoista kirkonkelloa.

Tutustu Ilmari Oikaraisen opinnäytetyöhön "Säestyssoitinten vuosisata" sisältyvään kuvaukseen uruista.