Oulujoen pyhiinvaellusreitti

Oulujoen pyhiinvaellus -hanke on päättynyt.
Pyhiinvaellusreittiä ei ole kunnostettu vuoden 2022 jälkeen.

Historiallisesti pyhiinvaellus on matka, johonkin pyhänä pidettyyn paikkaan. Oulujoen pyhiinvaellus yhdistää Oulun tuomiokirkon, Oulujoen kirkon, Turkansaaren kirkon, Muhoksen kirkon, Utajärven kirkon ja Rokuan upeat luonnonmaisemat sekä Vaalan Säräisniemen kirkon.

113 kilometrin Oulujoen pyhiinvaellus tarjoaa mahdollisuuden hengellisyydelle, hiljentymiselle, pohdiskelulle, kunnon kohottamiselle, maisemien ihailulle ja kulttuurielämyksille. Pyhiinvaellusreitin voi kulkea eri reittivaihtoehtoja seuraillen joko jalan (113 km), pyöräillen (117 km) tai moottoriajoneuvolla (auto tai moottoripyörä 129 km). Voit myös taittaa osan matkaa julkisilla kulkuneuvoilla: junalla tai linja-autolla.

Pyhiinvaellus on ennen kaikkea matka omaan itseen – matka, jolla on tarkoitus!

Kirkkojen aukioloajat kesällä 2022

Oulun tuomiokirkko on avoinna kesällä 2022 päivittäin 23.5.–30.8. klo 10–22, opas paikalla.

Oulujoen kirkkoon tutustumista voi tiedustella kirkkoherranvirastosta sen aukioloaikana ma klo 9–16, ti-pe klo 9–14, p. (08) 5313 500.

Turkansaaren kirkkoon pääsee tutustumaan museoalueen aukioloaikojen mukaan. Katso lisätietoja museon sivulta.

Muhoksen kirkon aukiolotiedot voi tarkistaa Muhoksen seurakunnasta.

Utajärven kirkon aukiolotiedot voi tarkistaa Utajärven seurakunnasta.

Säräisniemen kirkon aukiolotiedot voi tarkistaa Vaalan seurakunnasta.