Vanhuksille

Ikääntyvät ja heidän läheisensä voivat ottaa yhteyttä joko oman seurakuntansa diakoniatyöntekijöihin ja pappeihin, tai vanhustyön pastoriin.

Oulun seurakuntien tapahtumat ovat tapahtumakalenterissa. Tietoa mm. diakonian ajanvarauksista.

Säännöllisesti kokoontuvat ryhmät ja kerhot.

Huom! Ikääntyvät voivat pyytää diakoniatyöntekijältä myös kirkkokyytiseteleitä, joilla voi matkustaa maksutta sunnuntaisin oman alueen jumalanpalvelukseen.

Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@evl.fi

Oulun seurakunnissa ikääntyvien työstä vastaavat työntekijät:

Diakoniset erityispalvelut:

Tuomiokirkkoseurakunta:

Diakoniatyöntekijä Heidi Karvonen, p. 040 5747 091

Tukea ikääntyville

Rukoushetket hoiva- ja palvelukodeissa, leirit ja kahdenkeskiset kohtaamiset ikääntyvien kanssa kuuluvat seurakuntien arkeen. Jokaisessa Oulun seurakunnassa on diakoniatyöntekijöitä ja pappeja, joiden erityisenä tehtävänä on toimia ikääntyvien kanssa. Oulussa on myös seurakuntien yhteinen vanhustyön pastori.

Kotikäynti on perinne seurakunnissa

Työntekijät käyvät kodeissa sekä hoiva- ja palvelukodeissa pitämässä rukoushetkiä ja keskustelemassa ikääntyville tärkeistä asioista.

Seurakuntalaisissa on myös vapaaehtoisia lähimmäisiä, jotka käyvät tapaamassa ikääntyviä. Lähimmäisen kanssa voi esimerkiksi keskustella, käydä messussa, ulkoilla ja saada apua asioiden hoitoon.

Vanhustyön pastorin työn pääsisältö on sielunhoito

Vanhustyön pastori vierailee pyynnöstä ikääntyvien luona. Tapaamiset koostuvat luottamuksellisesta keskustelusta, ripistä tai ehtoollisesta.

Sielunhoidon lisäksi vanhustyön pastorin työ voi olla käytännöllisten asioiden hoitamista, neuvontaa ja asioiden selvittämistä.

Hän tekee läheistä yhteistyötä diakoniatyöntekijöiden, omaishoitajien ja ikääntyvien perheenjäsenten kanssa.

Vanhustyön pastori on myös asiantuntija, joka osallistuu ikääntyvien palvelujen kehittämiseen. Hän tekee tiivistä yhteistyötä Oulun kaupungin vanhuspalvelun kanssa. Vanhustyön pastori kouluttaa seurakuntien työntekijöitä ja on mukana monissa verkostoissa.

Muualla verkossa

Kuva: Sanna Krook/ Kirkon kuvapankki