Lisämateriaalia ikääntyville

Lue tästä Markku Palosaaren Kalevan Yhteisöt-sivun kolumni 26.8.2019: Hengellisyyden jäljilläLinkki avautuu uudessa välilehdessä (pdf)

Lue tästä Markku Palosaaren Kalevan Yläkerta-kirjoitus 13.5.2018: Muistisairaan ihmisen oikeudet tunnustettava

Lue tästä Markku Palosaaren Juuri-blogi: Vanhuksen hylkääminen on kaltoinkohteluaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Markku Palosaaren kirjoitus Raamatun vanhuskäsitys Diakonia+-lehdessä 30.10.2018: Lue tästä (pdf)Linkki avautuu uudessa välilehdessä tai Diakonia+-sivultaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Vanhusten diakonisen kotikäyntityön sielunhoidollinen kohtaaminen (Sielunhoidon erityiskoulutus 2013-2015, lopputyö, Päivi Moilanen (pdf)

Vanhusten diakonisen kotikäyntityön sielunhoidollinen kohtaaminen (Sielunhoidon erityiskoulutus 2013-2015, lopputyö, Päivi Moilanen (Power-point-esitys, latautuu omalle tietokoneelle)

Täällä on lupa puhua väkivallasta -käsikirja

Käsikirja ikääntyneisiin kohdistuvan kaltoinkohtelun ja väkivallan vastaiseen työhön

Ikääntyneiden erityistarpeet tunnistavaa väkivallan ja kaltoinkohtelun vastaista työtä tarvitaan yhä enemmän väestön ikääntyessä. ”Täällä on lupa puhua väkivallasta – käsikirja ikääntyneisiin kohdistuvan kaltoinkohtelun ja väkivallan vastaiseen työhön” vastaa tähän tarpeeseen. Sote-alan ammattilaisille ja ilmiöstä kiinnostuneille suunnattu käytännön läheinen opas julkaistiin tammikuussa Juuri-hankkeen päätösseminaarissa.

Käsikirja nostaa esille käytännönläheistä tietoa ikääntyneisiin kohdistuvasta lähisuhdeväkivallasta ja kaltoinkohtelusta, antaa työkaluja niihin puuttumiseen ja innostaa ammattilaisia osaamisen kehittämiseen. Käsikirja antaa myös äänen kaltoinkohtelua kohdanneille ikääntyneille naisille ja miehille.

Käsikirjan voi tilata maksutta osoitteesta info(at)suvantory.fi.

Sähköinen versio käsikirjasta on ladattavissa tästä Linkki avautuu uudessa välilehdessä(pdf) ja myös osoitteesta www.suvantory.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Yhteydenotot käsikirjaan liittyen: Piia Tiilikallio, Juuri-hankekoordinaattori; 050 557 0012, etunimi.sukunimi(at)suvantory.fi

Hengellinen tuki muistisairaan ihmisen elämässä

Hengellinen tuki muistisairaan ihmisen elämässä -materiaali on uudistettu versio Muistisairaan messu – virikkeitä jumalanpalveluselämään muistisairaiden ihmisten kanssa -materiaalista. Se on tehty seurakuntien työntekijöiden ja vapaaehtoisten avuksi, kun he tapaavat työssään muistisairaita ihmisiä. Aineiston tavoitteena on lisätä työntekijöiden ja vapaaehtoisten osaamista muistisairaan ihmisen kohtaamisessa, hengellisessä tukemisessa ja jumalanpalveluselämässä. Virikeaineisto sopii sekä työntekijöiden että vapaaehtoisten avuksi seurakuntatyöhön ja koulutuksen tueksi.

Lisätietoa ja julkaisun tilausohjeet.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Palvelu- ja hoivakodeissa käytettävä virsikirja

Palvelu- ja hoivakodeissa järjestettäviä tilaisuuksia varten on oma virsikirjansa, joka sisältää 45 tuttua virttä ja laulua. Kirjan on koonnut kanttori Taina Voutilainen yhteistyössä palvelu- ja hoivakotien kanssa.

Kirjan löydät tästäLinkki avautuu uudessa välilehdessä (pdf).

Vanhustyön teesit

Teesit on tarkoitettu seurakunnassa vanhustyötä tekeville ja yhteistyökumppaneille. Teesien avulla halutaan korostaa vanhusten hyvää kohtelua ja oikeuksia. Kirkon vanhustyön teesitLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Takaisin Vanhuksille-sivulle>>