Katsomuskasvatusyhteistyö Tuiran seurakunnan alueella kevätkaudella 2024

Katsomuskasvatusyhteistyön yhteyshenkilöna toimii varhaiskasvatuksen Kirsi Merenheimo-Mäenpää.

Yhteistyömme perustuu opetushallituksen sekä kirkkohallituksen kumppanuuden koreihinLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Jos päiväkodillanne on toive yhteistyömuodosta, jota sivulla ei näy, otathan yhteyttä!

Kirkkotilat oppimisen tiloina

Tutustumiskäynti kirkkoon (1.kori, yleissivistävä opetus tai 3.kori, uskonnolliset tilaisuudet)

Päiväkotiryhmien on mahdollista varata kirkkotila tutustumiskäyntiä varten. Vierailulla voi tutustua kirkkotilaan joko omatoimisesti tai pyynnöstä seurakunnan varhaiskasvatuksen työntekijän ohjaamana. Vierailuun on mahdollista liittää esimerkiksi tutustumista urkuihin kanttorin ohjaamana. Kirkkotilassa on mahdollista valokuvata ja videoida. Tilan järjestäminen vierailun jälkeen esimerkiksi piirtämiselle tai omien eväiden syönnille on mahdollista. Vierailun sisältö voidaan suunnitella yhdessä kunkin ryhmän toiveen mukaan.

Varttikonsertti (1. kori, yleissivistävä opetus)

Varttikonsertti on 15 minuutin pituinen konsertti, jossa yhdistyvät taide- ja katsomuskasvatus. Konsertissa esiintyvät seurakuntamme ammattimuusikot, kanttorit, esittäen klassista ja kansanmusiikkia eri instrumentein sekä lasten virren "Jumalan kämmenellä", johon lapset voivat halutessaan osallistua leikkien. Konsertissa tutustutaan soittimiin, musiikkiin, kirkkotilaan ja konserttietikettiin. Lopuksi on mahdollisuus jättää vieraskirjaan merkki omasta osallistumisesta. Konsertin runko on suunniteltu yhteistyössä varhaiskasvatuksen opettajien kanssa. Ilmoittautuminen konsertteihin on päättynyt.

Kirkkomuskari (3.kori, uskonnolliset tilaisuudet)

Kirkkomuskari on päiväkotiryhmille tarkoitettu musiikkihetki, joka pidetään yhdelle päiväkotiryhmälle kerrallaan. Kukin ryhmä voi varata yhden kerran syyskaudella ja yhden kerran kevätkaudella. Kirkkomuskarissa tutustutaan teemana olevaan raamatunkertomukseen laulaen, liikkuen, leikkien ja soittimia soittaen. Syksyn 2023 kirkkomuskarit on pidetty. Kevään tiedot päivittyvät tähän tammikuussa.

Pääsiäiskirkko(3.kori, uskonnolliset tilaisuudet)

Pääsiäiskirkko on iloinen lasten oma jumalanpalvelus, jossa kuullaan pääsiäisen sanoma ja lauletaan pääsiäiseen liittyviä lauluja. Kirkko kestää noin 30 minuuttia. Pääsiäiskirkkoihin ilmoittautuminen kirsi.merenheimo-maenpaa@evl.fi

Ilmoittautuminen päättyy 1.3.2024

Pääsiäiskirkot

• 19.3.2024 kello 9.30 Tuiran kirkko, Myllytie 5
  • 20.3.2024 kello 9.30 Pyhän Tuomaan kirkko, Mielikintie 3
  • 21.3.2024 kello 9.30 Seurakuntakoti Ankkuri, Pateniemenranta 3
  • 27.3.2024 kello 9.30 Seurakuntakoti Varpunen, Riistatie 1
  • 28.3.2024 kello 9.30 Pyhän Luukkaan kappli, Yliopistonkatu 7

Näytelmä eläimistä, ystävyydestä ja yhteistyön voimasta (1. kori, yleissivistävä opetus)

Näytelmä kestää noin 30 min. Ilmoittautuminen kirsi.merenheimo-maenpaa@evl.fi

Ilmoittautuminen päättyy 30.4.2024

• 15.5.2024 kello 9.30 Pyhän Luukkaan kapplei, Yliopistonkatu 7
  • 22.5.2024 kello 9.30 Pyhän Tuomaan kirkko, Mielikintie 3
  • 23.5.2024 kello 9.30 Tuiran kirkko, Myllytie 5

Työntekijävierailut

Kirkkohetki päiväkodilla (3.kori, uskonnolliset tilaisuudet)

Pyynnöstä vierailemme päiväkodilla pitämässä kirkkohetkiä. Kirkkohetkiä voi olla kerran kaudessa tai useammin syys-marraskuussa ja tammi-huhtikuussa. Lyhyt kirkkohetki sisältää kristillisen sanoman, hengellisiä lauluja ja rukousta. Sisältö suunnitellaan yhdessä päiväkodin kanssa.

Ammattivierailut (1.kori, yleissivistävä opetus tai 3. kori, uskonnolliset tilaisuudet)

Seurakuntamme työntekijöitä voi pyytää vierailemaan päiväkodilla kertomassa työstään tai luterilaisen kristillisyyden tavoista ja perinteistä. Vierailulle voi pyytää esimerkiksi papin, kanttorin, diakonin tai varhaiskasvatuksen työntekijän. Vierailu voi olla päiväkodin toiveen mukaisesti joko yleissivistävä tai uskonnollisia elementtejä sisältävä. Pyynnöt tehdään Anulle, joka etsii vierailijan.

Surun kohdatessa (4. kori, kasvu ja hyvinvointi)

Seurakunnan työntekijää voi pyytää vierailulle päiväkodin kohdatessa surun tai kriisin. Työntekijän kanssa voi keskustella, miten surutilanteissa toimitaan lasten kanssa. Työyhteisössämme työskentelee erityisesti surun käsittelyyn erikoistuneita työntekijöitä, joiden yhteystiedot saa Anulta.

Pikkukirkkoset Youtubessa (3.kori, uskonnolliset tilaisuudet)

Pikkukirkkoset ovat Oulun seurakuntien varhaiskasvatuksen työntekijöiden tuottamia hetkiä lapsille, joita voi katsella päiväkodissa tai perhepäivähoidossa olevien lasten kanssa. Katsele Pikkukirkkosia täällä.

Varhaiskasvatuksen henkilökunnan tukeminen

Keskusteluhetkiä varhaiskasvatuksen henkilökunnalle (4.kori, kasvu ja hyvinvointi)

Tarvittaessa järjestämme keskusteluhetkiä varhaiskasvatuksen henkilökunnalle Teamsin kautta. Otamme mielellämme vastaan toiveita aiheista.