Kummius

Vauva kastemekossa kummin sylissä.
Kuva: Markku Pihlaja.

Kasteessa lapsi saa itselleen kummin tai kummeja. Kummi on lapselle erityinen ja tärkeä aikuinen ystävä. Monesti kummisuhde säilyy läpi koko elämän.

Usein kummiksi pyydetään läheistä ihmistä, sillä kummi kulkee koko perheen rinnalla ja tukee vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa.

Kastettavalla lapsella tulee olla ainakin yksi kummi, joka on konfirmoitu kirkon jäsen. Luterilaiseen kirkkoon kuuluvien kummien lisäksi lapsella voi olla kummeja, jotka kuuluvat sellaisiin kirkkokuntiin, jotka tunnustavat luterilaisen kasteen (mm. ortodoksit tai katoliset). Jos omasta lähipiiristä ei löydy kummiksi sopivaa kirkon jäsentä, voi kummeja kysyä myös seurakunnasta. Vähintään kahden kummin tai muun todistajan tulee olla läsnä kastetilaisuudessa.

Kirkkoon kuulumaton henkilö voi toimia kasteen todistajana ja perheen ja kastettavan tukena.

Kummien tiedot (nimet ja henkilötunnukset) ilmoitetaan seurakunnalle lomakkeella, joka annetaan papille kastekeskustelussa. Kummin tiedot tarkistetaan ennen kastetta.

Seurakunta tukee vanhempien ja kummien kasvatustyötä sekä arjessa että seurakunnan toiminnassa, kuten kerhoissa, rippikoulussa ja messuissa. Hyviä vinkkejä kummin tehtävään löytyy kumminkaa.fi-sivuilta.

Kummi ja kummilapsi puuhastelevat yhdessä.
Kuva: Aarne Ormio.

Kummipäivä

Valtakunnallista kummipäivää vietetään vuosittain kesäkuussa, mutta muistathan, että jokainen päivä voi olla kummipäivä.

Kummipäivän ideana on tarjota tekemistä ja yhdessä olemista kummille ja kummilapselle. Kummisuhde on parhaimmillaan yksi elämän tärkeimmistä ihmissuhteista, jolle kannattaa antaa aikaa.

Kannustamme kummeja ja kummilapsia muistamaan toisiaan. Kummin tärkeää tehtävää voi toteuttaa monilla tavoin. Kummipäivän verkkosivuilleLinkki avautuu uudessa välilehdessä on koottu vinkkejä kummipäivän viettoon.

Kummius on parhaimmillaan arkisia juttuja. Esimerkiksi yhteinen leivontahetki onnistuu etänäkin. Mitä jos kokkailisitte tai leipoisitte WhatsApp-viedopuhelun avulla, kuten Susanna ja hänen kumminsa?

YouTube-video