Hiljaisuuden jooga®

Hiljaisuuden jooga® on

• kristillisen joogan muoto, jonka on kehittänyt sairaalapappi, joogaopettaja (Yoga Nordic RYT200) ja retriitinohjaaja Heli Harjunpää

• joogaharjoitus, johon liitetään hiljaisuutta ja avaraa hengellisyyttä

• viljelyä koko olemuksella, keholla, mielellä ja hengellä

• perustaltaan lempeää perusjoogaa eli lempeää kokonaisvaltaista Hathajoogaa.

Vuonna 2018 tälle kristillisen joogan muodolle löytyi sen oma nimi Hiljaisuuden jooga, joka sai rekisteröinnin vuonna 2019, ja sitä seuraavana vuonna laji sai myös oman logon. Rekisteröinti suojaa harjoituskokonaisuuden perusideaa ja helpottaa sen eteenpäin viemistä sellaisena kuin sen kehittäjä on alun perin tarkoittanut lajin olevan.

Hiljaisuuden jooga sisältää nimensä mukaisesti hiljaisuutta (niin kuuloaistilla havaittavaa kuin mielen tasolla havaittavaa hiljaisuutta) sekä joogaa, joka tuo lajiin fyysiset harjoitukset, hengityksen hallinnan ja mielen keskittymisen.

Harjoituskokonaisuudessa yhdistyvät lempeät kehoa hoitavat liikkeet, hiljentyminen (mielen rauhoittaminen), hengellisyys ja rukous (sisäisen hiljaisuuden kautta avaudutaan hengellisyydelle).

Kaikessa tekemisessä on läsnä armo ja armollisuus – Hiljaisuuden joogan harjoittaminen ei ole  paremmaksi tulemisen tie, mutta sen avulla voi hyväksyvästi ja rauhallisesti tarkastella omaa olemistaan sisältäpäin kokien. Erittäin keskeistä on myös hellittäminen: ”Voi tuntea kehon kautta, miten maa kannattelee ja Jumala kannattelee sinua.”

Säännöllinen harjoitus tuottaa tulosta, ja harjoituksessa läsnäolevat elementit rakkaus, hyväksyminen ja armo alkavat laajemmin tulla todeksi koko elämässä. Tämä tuottaa sisäistä rauhaa ja hyvää oloa.

Harjoituksen kautta avautuminen Jumalan rakkaudelle helpottuu, kun keho rauhoittuu ja mieli hiljenee ja voi hyvin.

Tulevat tapahtumat sekä tällä hetkellä toimivat ryhmät

Harjoitukseen tullessasi ota mukaan jooga- tai jumppamatto (tai ilmoita ennakkoon, jos tarvit lainaksi) ja juomapullo. Vaatteiksi sopivat parhaiten ne, joissa on helppo ja hyvä liikkua. Rentoutushetkiä varten on hyvä olla lämmintä vaatetta ja voit ottaa myös oman viltin ja tyynyn, jos koet, että ne olisivat hyviä mukavuustekijöitä. Ja tule sellaisena kuin olet, Hiljaisuuden jooga sopii kaikille!

Hiljaisuuden joogan iltaryhmä kokoontuu keväällä 2024 seurakuntakeskus Sofiassa 13.3.,20.3. (Vanhassa pappilassa), 3.4., 10.4., 17.4. (Vanhassa pappilassa), 24.4., 8.5. (Vanhassa pappilassa), 15.5., 22.5. (Vanhassa pappilassa), 29.5. keskiviikkoisin klo 17.30- 19.00. Ryhmässä on hyvin tilaa, mutta ilmoittauduthan sähköpostilla hannele.heinonen@evl.fi tai lauri.holma@evl.fi

Hiljaisuuden joogan aamuryhmä kokoontuu keväällä 2024 seurakuntakeskus Sofiassa 14.3., 21.3. (Vanhassa pappilassa), 4.4., 11.4., 18.4., 25.4., 2.5., 9.5., 16.5., 23.5. (Vanhassa pappilassa), 30.5. klo 9.30- 11.00. Ryhmässä on hyvin tilaa, mutta ilmoittaudu sähköpostilla ohjaajille, jos halua tulla mukaan! Ohjaajien sähköpostit: hannele.heinonen@evl.fi ja lauri.holma@evl.fi

Mikäli haluat järjestää Hiljaisuuden joogan harjoituksen omassa seurakunnassasi tai omalla työpaikalla tai vaikka kaveriporukan kanssa, ole rohkeasti yhteydessä: hannele.heinonen@evl.fi / 044-745 3850 tai lauri.holma@evl.fi/ 040-709 1327

Sininen pallo, jossa HJ ja yläkehällä teksti Hiljaisuuden jooga