Klikkaa kartasta, niin se näkyy suurempana.

Yli-Iin ja Ylikiimingin seurakuntapiirit ovat osa Kiimingin seurakuntaa 1.1.2019 alkaen

Kiimingin seurakunta laajenee, kun Oulujoen seurakuntaan kuuluneet Yli-Iin ja Ylikiimingin seurakuntapiirit liitetään osaksi Kiimingin seurakuntaa vuoden 2019 alusta.

Arkielämässä muutos ei ole suuri seurakuntalaisille tai työntekijöille, sillä sekä Oulujoen seurakunta että Kiimingin seurakunta ovat osa Oulun seurakuntayhtymää. Alkuun näkyvin muutos lienee se, että vuonna 2019 Yli-Iissä sunnuntain jumalanpalvelus on eri aikaan kuin aiemmin. Vuonna 2019 sunnuntain jumalanpalvelukset ovat kello 10 Kiimingin ja Ylikiimingin kirkoissa ja kello 13 Yli-Iin kirkossa ja Jäälin kappelissa.

Yli-Iin ja Ylikiimingin liittäminen Kiimingin seurakuntaan luo maantieteellisesti kiinteämmän seurakuntarakenteen, helpottaa tilojen yhteiskäyttöä sekä säästää työntekijöiden matkoihin käyttämää aikaa. Ylikiimingillä ja Yli-Iillä on Kiimingin kanssa myös yhteistä historiaa.

”Rakennamme Kiimingin seurakuntaa yhteiseksi seurakunnaksi, jossa samalla tuetaan kunkin alueen omaa identiteettiä”, sanoo Kiimingin seurakunnan kirkkoherra Pauli Niemelä.

"Vaikka seurakunta laajenee, moni tuttu asiaa säilyy. Oman tutun työntekijän voi edelleen pyytää mukaan elämän tärkeisiin hetkiin. Uskon, että monilla työaloilla syntyy uutta toimeliaisuutta ja elämää”, Niemelä kertoo.

Päätöksen seurakuntapiirien liittämisestä osaksi Kiimingin seurakuntaa on tehnyt Kirkkohallituksen täysistunto 13.12.2016. Päätöksen taustalla on selvitys, jossa tarkasteltiin Oulun seurakuntien seurakuntarakenteen ajanmukaisuutta ja toimivuutta sekä seurakuntayhtymän toiminnallista rakennetta kokonaisuutena.

Ylikiimingin ja Yli-Iin seurakunnat ovat olleet myös itsenäisiä seurakuntia: Ylikiimingin seurakunta liitettiin osaksi Oulujoen seurakuntaa vuonna 2007 ja Yli-Ii seurakunta vuonna 2011.

Lisätietoja: Kiimingin seurakunnan kirkkoherra Pauli Niemelä p. 040 579 3246

Ylikiimingin ja Yli-Iin piirineuvostot ovat antaneet lausuntonsa 18.1.2016 ja 20.1.2016. Tässä lausunnot liitteinä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä Myös työntekijöitä on kuultu, he eivät ole jättäneet eriäviä mielipiteitä. Tässä liite työntekijöiden kuulemisesta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä