Seimet kertovat joulun sanomaa

Oulun seurakuntien kirkoissa, kappeleissa ja seurakuntakeskuksissa on esillä jouluseimiä ensimmäisestä adventista loppiaiseen. Jouluseimet ovat asetelmia, jotka kertovat Jeesus-lapsen syntymästä ja joulun sanomasta.

Oulun piispantalon seimiasetelma.

Oulun piispantalon seimen on tehnyt kuvanveistäjä Pasi Jäntti.

Jouluseimillä pitkä perinne Oulun seurakunnissa, sillä niitä on ollut esillä adventin ja joulunaikaan jo 1980-luvulta saakka.

Osa seimistä rakentuu vähitellen adventin edetessä, ja koko asetelma on valmis jouluaattona. Seimiä on esillä rakennusten sisätilojen lisäksi ikkunoissa ja pihoilla, joten seimiä voi käydä ihailemassa vaikkapa kävelylenkillä.

Oulun tuomiokirkon (Kirkkokatu 3 A) seimen asettavat esille päiväkotiryhmän lapset. Seimihahmot ovat saksalaista käsityötä ja ne ovat peräisin 1980-luvulta.

– Joka vuosi joku alueemme eskariryhmä kutsutaan rakentamaan seimeä. Tänä vuonna rakensimme tuomiokirkon seimen English PlaySchoolin eskareitten kanssa, kertoo Oulun tuomiokirkkoseurakunnan lastenohjaaja Tea Hieta.

Tuomiokirkon pihalla kirkkopuistossa olevassa Pikku-Sofian kirkossa on sisällä seimiasetelma, jonka näkee kurkkaamalla pikkukirkon ikkunasta.

Oulun keskustan alueella on esillä muitakin seimiä, esimerkiksi Oulun piispantalolla (Hallituskatu 3) on esillä kuvanveistäjä Pasi Jäntin tekemä jouluseimi. Seimellä voi vierailla päivittäin klo 10.30-19.30 välisenä aikana loppiaiseen saakka.

Tiedot Oulun seurakuntien seimistä löytyvät osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/joulu/seimet.

Thu Dec 07 08:56:08 EET 2023