Virtuoso toimii yhteistyössä Oulun seurakuntien, konservatorion ja Oulu-opiston kanssa. Orkesterin ohjelmisto koostuu monipuolisesta puhallinorkesterimateriaalista, jonka grade luokitus on 3-4. Orkesterissa soittaa tällä hetkellä n. 30-40 aktiivista soittajaa kaikista puhallin- ja lyömäsoittimista. Ikäjakauma on 12-17 vuotta. Virtuoson soittajille yhteissoittokokemusta on karttunut jo useampia vuosia. Myös oman instrumentin opintoja on takana lähes musiikin perustason laajuinen määrä. Virtuoson soittajat koostuvat pääasiassa konservatorion nykyisistä opiskelijoista.

Virtuoso keskittyy joka neljäs vuosi pidettäviin puhallinorkestereiden SM-kilpailuihin kovalla ja kunnianhimoisella otteella. Virtuoso sijoittui vuonna 2016 puhallinorkestereiden SM-kilpailuissa B-sarjassa neljänneksi ja vuonna 2011 se voitti suomenmestaruuden. Kesäkuussa 2015 Virtuoso teki vierailun Saksaan Leverkusenin konservatorion vieraaksi. Virtuoso esiintyi Leverkusenin kaupunkipäivillä sekä piti konsertin yhdessä paikallisen nuorisopuhallinorkesterin kanssa. Leverkusenilaist tekivät vastavuoroisen viikon mittaisen vierailun Ouluun toukokuussa 2018.

Virtuoson orkesterinjohtajina toimivat konservatorion huilunsoiton opettaja Marjaana Rantakeisu ja konservatorion käyrätorvensoiton lehtori Sauli Orbinski.

Orkesterissa opitaan soittamaan monipuolista puhallinmusiikkia

Orkesterissa opetellaan harmonian kuuntelemista, sektiosoittoa, balanssia ja oman soittimen intonaatio ja dynamiikan hallintaa osana orkesteria. Opetellaan seuraamaan kapellimestarin lyöntiä tempomuutoksissa ja dynamiikassa, sekä erilaisissa tunnelmissa. Monipuolinen orkesterimateriaali syventää aiemmin opittuja taitoja ja tuo lisänä haastetta oman soittimen hallintaan ja joillekin soittajille solistisia tehtäviä orkesterin osana. Opetellaan sivusoittimien hallintaa (bassoklarinetti, pikkolohuilu), sordiinon käyttöä. Näiden lisäksi monipuolisten lyömäsoittimien käyttö lisääntyy lyömäsoittajilla.

Tavoitteena 2-4 esiintymistä lukuvuosittain.

Harjoitukset keskiviikkoisin klo 18.15-20 Tulindberg salissa, Oulun musiikkikeskus.

Lisätietoja orkesterista Oulun ev.lut. seurakuntien toiminnanohjaaja Pauliina Sormunen p. 040-8414680 tai seurakuntiensoittokunta.oulu@evl.fi. Harrastemaksu muille kuin Oulun konservatorion, Oulu-opiston ja Oulun ev. lut. seurakuntien musiikkikoulun oppilaille on 25 €/lukukausi.

Virtuoson kevätkimara 2021

(Jos tekstitys ei näy, klikkaa se päälle videon alalaidan Tekstitykset-kuvakkeesta.)

YouTube-video

Puhallinorkesteri Virtuoso harjoittelee Tulindbergin salissa Johanna Karin johdolla.