Jouluseimet Oulun kirkoissa ja kappeleissa

Seimiasetelmia on esillä Oulun kirkoissa ja kappeleissa

Seimet ovat esillä pääsääntöisesti ensimmäisestä adventista 3.12.2023 loppiaiseen 6.1.2024.

Oulun tuomiokirkko

Oulun tuomiokirkossa seimi on esillä ensimmäisestä adventista loppiaiseen. Sen ovat koonneet päiväkotilapset.

Pikku-Sofiankirkko

Oulun tuomiokirkon kirkkopuistossa (Kirkkokatu 3) on lasten oma Pikku-Sofiankirkko. Kurkkaa ikkunasta! Kirkon seimi on nähtävillä adventista loppiaiseen.

Karjasillan kirkko

Karjasillan kirkon (Nokelantie 39) jouluseimen on toteuttanut käyttökeramiikkaan erikoistunut taiteilija Silja Mustaparta. Mustaparran toteuttama seimi siunattiin käyttöön joulukuussa 2007. Seimi on esillä ensimmäisestä adventista alkaen.

Kastellin kirkko

Kastellin kirkossa (Töllintie 38) on esillä seimiasetelma pienoiskoossa kirkon aulassa olevassa lasivitriinissä. Hahmot on toteutettu lyijyjalkanukketekniikalla. Materiaalina käytetty kierrätysmateriaalia: mm. talli on rakennettu veneen tuhdon pohjalaudoista ja paimenten keto vanhoista verhoista nukkamattotekniikalla. Seimen ovat toteuttaneet varhaiskasvatuksen työntekijät. Seimi on esillä ensimmäisestä adventista loppiaiseen.

Pyhän Andreaan kirkko

Pyhän Andreaan kirkon (Sulkakuja 8) pihalla nähdään talli ja täysikokoinen (1:1) jouluseimi. Seimen ensimmäinen vaihe (talli, seimi ja aasi) on nähtävillä ensimmäisenä adventtina. Jouluseimi täydentyy jokainen adventtisunnuntai ja on täydellinen jouluaattona.

Tuiran kirkko

Tuiran kirkossa (Myllytie 5) joulun kertomus eletään seuraavasti: Kuoriin tuodaan ensimmäisenä adventtina jouluseimen tyhjä eläinsuoja. Samalla ensimmäiset hahmot Maria, Joosef sekä aasi lähtevät matkalle kirkon takaosasta. Viikosta 50 lähtien Jeesus lapsi lepää seimessä, ympärillään Maria ja Joosef, Idän tietäjät, paimenet sekä lampaiden, härän ja aasin eläinhahmot, enkeli ja joulun tähti. Jouluseimen hahmot on valmistanut nukketaiteilija Leena Takalo.

Pyhän Tuomaan kirkko ja seurakuntakoti Varpunen

Pyhän Tuomaan kirkossa (Mielikintie 3) on jouluiset ikkunat ensimmäisestä adventista loppiaiseen. Ritaharjun seurakuntakoti Varpusen ikkunassa on jouluseimi nähtävissä 7.12.2023 alkaen.

Pyhän Luukkaan kappeli

Pyhän Luukkaan kappelissa (Yliopistokatu 7) on adventista loppiaiseen esillä oma jouluseimiasetelmansa, jonka henkilö- ja eläinhahmot ovat pienoiskoossa alustaansa kiinnitettynä. Sen on valmistanut Olavi ja Pirkko Perälä.

Jäälin kappeli

Jäälin kappelin (Rivitie 9) ikkunassa on esillä jouluseimi 2.12.-7.1.

Kiimingin seurakuntakeskus

Kiimingin seurakuntakeskuksen (Kirkonniementie 6) ikkunassa on esillä jouluseimi 2.12.-7.1.

Oulujoen kirkko

Oulujoen kirkossa (Oulujoentie 69) on seimiasetelma, joka on esillä ensimmäisestä adventista loppiaiseen. Seimen on tehnyt Elisa Kärjä.

Haukiputaan kirkko ja seurakuntakeskus

Haukiputaan kirkon (Kirkkotie 10) jouluseimi on esillä kirkon etuosassa viikon 51 alussa. Kapaloitu Jeesus-vauva laitetaan seimeen jouluaattona. Seimen on tehnyt Antti Holma.

Haukiputaan seurakuntakeskuksessa (Kirkkotie 10) on esillä jouluseimi, jonka on tehnyt Tapani Kauppi.

Oulunsalon kirkko

Oulunsalon kirkossa (Uhrikirkonkuja 2) on esillä keraaminen seimi ja ulkoseimi (silloin kun kirkossa on tapahtumia) ensimmäisestä adventista loppiaiseen.

Oulun piispantalo

Oulun piispantalolla (Hallituskatu 3) on kuvanveistäjä Pasi Jäntin tekemä jouluseimi, jonka luona voi vierailla päivittäin ensimmäisestä adventista loppiaiseen kello 10.30-19.30.

Piispantalon seimi.