Hautapaikka

Hautakivi ja kukkia.
Kuva: Juho Alatalo /Studio Ilpo Okkonen.

Minne otan yhteyttä hautapaikkaan liittyvissä asioissa?

Oulun seurakuntayhtymän hautauspalvelussa sovitaan hautapaikasta, haudan peittämisestä, muistomerkkien siirrosta, mahdollisesta vainajan katsomisesta ennen siunaustilaisuutta, sekä tuhkaukseen, uurnan laskuun ja haudan hoitoon liittyvistä asioista soittamalla 08 3161 388/2 tai asioimalla osoitteessa Intiöntie 6.

Hautausmaa ja hautapaikka

Oulun seurakuntayhtymän alueella on yhteensä 13 hautausmaata, joiden tiedot löydät Hautausmaat-sivuilta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Hautapaikka-, hautaus- ja tuhkausmaksut päätetään vuosittain. Hautapaikka on ilmainen oululaisille, joilla on rintamasotilastunnus, rintamapalvelutunnus, rintamatunnus tai veteraanitunnus. Hautapaikka on ilmainen tietyin perustein myös niille, joille Sota-arkisto on myöntänyt todistuksen. Lisäksi edellä mainittujen puolisot ja sotalesket saavat hautapaikan veloituksetta.

Arkkuhautapaikka

Haudassa voi olla yksi tai useampi vierekkäinen hautapaikka. Yhdessä arkkuhautapaikassa on kaksi päällekkäistä arkkuhautasijaa. Hautausmaakohtaisesti on eroja, joissakin haudataan vain yhteen kerrokseen. Haudalla on hallinta-aika, enintään 50 vuotta kerrallaan. Uusi hauta lunastetaan aina vähintään 25 vuodeksi. Ennen hautausta tulee vanhassa, aikaisemmin lunastetussa haudassa, olla hallinta-aikaa jäljellä vähintään 25 vuotta. Mikäli hallinta-aikaa on vähemmän, puuttuvat vuodet tulee lunastaa. Hautausmailla on myös vanhoja ainaishautoja. Uusia ainaishautoja ei enää luovuteta.

Uurnahautapaikka

Tuhka tulee haudata vuoden kuluessa tuhkauksesta. Tuhkauurnan voi haudata joko uurna- tai arkkuhautaan. Oulun ja Oulunsalon hautausmaalla on erillinen uurnalehto.  Oulujoen, Kiimingin ja Haukiputaan hautausmailla on erilliset uurnahautarivistöt. Yksityiskohtaisempia tietoja saat Hautausmaat-sivultaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Hautaustoimistot

Arkun ja uurnan hankinnasta ja vainajan kuljetuksesta sovitaan yksityisessä hautaustoimistossa.