Oulun seurakuntien ja seurakuntayhtymän toiminta- ja taloussuunnitelmat

Tiedote 30.3.2023

Alijäämäinen tilinpäätös ja talous tasapainossa

Oulun yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi seurakuntayhtymän tilinpäätöksen ja vuoden 2022 toimintakertomuksen.

Tilinpäätös on 1,4 miljoonaa euroa alijäämäinen. Taustalla on yhteiskunnan taloudessa tapahtunut käänne, joka liittyy energian hinnan ja elintarvikkeiden hinnan nousuun. Kun vuosittain kulut ovat nousseet noin 1 % luokkaa, oli nousua tapahtunut nyt jopa 9 %. Tämä liittyy myös siihen, että toiminnan palautuessa koronan jälkeen lähes ennalleen, on luonnollisesti kuluja myös enemmän. Vaikka toimintakulut ylittyivät 1 miljoonalla eurolla, myös toimintatuotot kasvoivat 11 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Verotulot nousivat vain vähän yli prosentin, kun vuonna 2021 kasvua niissä oli 3,6 %.

Seurakunnan tavoite tasapainossa olevasta taloudesta saavutettiin, sillä tulorahoitus kattaa yhtymän investoinnit pitkällä aikavälillä. Tämä oli mahdollista, sillä viime vuosina on ollut vähemmän investointeja, kulut ovat laskeneet koronan vuoksi ja kirkollisverotulot ovat kasvaneet. Myös talouden tasapainottamisohjelman vaikutukset näkyvät seurakuntayhtymän taloudessa.

Alijäämäisestä tilinpäätöksestä huolimatta yhtymäjohtaja Pekka Asikainen katsoo toiveikkaana tulevaan.

– Vaikka tilanne näyttää huolestuttavalta, olemme suunnitelleet taloutta pitkällä aikajänteellä. Tämän vuoksi kokonaistalous on tasapainossa ja seurakuntien toiminta turvattu, Asikainen sanoo.

Toiminta- ja taloussuunnitelmia

Talousarvio vuodelle 2024 ja toiminta- ja taloussuunnitelma 2025-2026Linkki avautuu uudessa välilehdessä (pdf)

Talousarvio vuodelle 2023 ja toiminta- ja taloussuunnitelma 2024-2025Linkki avautuu uudessa välilehdessä (pdf)

Talousarvio vuodelle 2022 ja toiminta- ja taloussuunnitelma 2022-2024Linkki avautuu uudessa välilehdessä (pdf)