Kolehti

Kuva: Sanna Krook.

Jumalanpalveluksessa kerätään kolehti eli vapaaehtoinen rahalahjoitus hyvään tarkoitukseen. Kolehdin taustalla on Uudessa testamentissa annettu kehotus auttaa puutteessa olevia. Kolehti kerätään ennen ehtoollisen viettoa niin sanotun uhrivirren aikana.

Jos haluat osallistua kolehtiin, parhaiten se onnistuu varaamalla mukaan käteistä rahaa. Oulun seurakunnissa on mahdollista osallistua kolehtiin myös MobilePay-palvelun kautta.

Noin puolet kolehdeista kerätään kaikissa seurakunnissa yhteisiin, kirkkohallituksen määrittämiin kohteisiin. Osan kolehdeista seurakunnat voivat kerätä itse valitsemiinsa kohteisiin, esimerkiksi seurakunnan nimikkolähettien hyväksi.

Mobiilikolehti

Oulun seurakunnissa on mahdollisuus maksaa kolehti mobiilimaksuna MobilePaylla.

MobilePay-ohjeet

1. Kolehti voidaan antaa uskonnonharjoittamistilaisuuden aikana tai välittömästi ennen tai jälkeen. Varmistamme laillisuuden siten, että mobiilikolehdin tunnusnumero annetaan vasta tilaisuudessa.

2. Jokaisella kolehdin kohteella on oma tunnusnumero.

3. Kolehdin numeroa ei julkaista tilaisuuden ulkopuolella (lehti-ilmoitukset, internet).

4. Sähköisellä välineellä kerätty kolehti pitää voida jälkeenpäin todentaa tapahtuneen tietyssä tilaisuudessa ja tiettynä aikana. MobilePay-maksun kohteen ja ajankohdan voi todentaa raportista, joka saadaan tilaisuuksista, joissa kolehti on annettu.

5. Kolehdin tunnus on nähtävillä tilaisuudessa. Se voi olla myös mm. messumonisteessa.

6. Virtuaalikirkkoon osallistujat eivät voi antaa nettikolehtia. Kolehtia ei voida kerätä tekstiviesteillä, lehti-ilmoitteluin tai internetin kautta.

Lisäksi

Seurakunnissa voi olla käytössä iZettle -maksupääte, jolla voi myös antaa kolehdin maksukortilla.