Diakoniatyöntekijä tavattavissa

Kun haluat keskustella, miettiä elämäntilannettasi tai etsiä ratkaisuja arjen ongelmiin, voit ottaa yhteyttä seurakunnan työntekijään.

Diakoniatyöntekijöiden tapaaminen voi olla mahdollisuus avata elämälle uusi ja valoisa suunta. Aihe on vapaa; työntekijöiden kanssa voi tulla pohtimaan niitä ongelmia ja suruja, jotka kullekin ihmiselle ovat sillä hetkellä tärkeitä ja ajankohtaisia. Voit olla yhteydessä henkilökohtaisesti, puhelimitse tai netin välityksellä.

Diakoniatyöntekijän kanssa voidaan pohtia myös taloudellisen tuen tarvetta. Yhteistyötä tehdään sosiaalitoimiston ja eri avustusjärjestöjen kanssa.

Poikkeukselliset vastaanottoajat on ilmoitettu tapahtumakalenterissa.

Huom! Vanhukset voivat pyytää diakoniatyöntekijältä myös kirkkokyytiseteleitä, joilla voi matkustaa maksutta sunnuntaisin jumalanpalvelukseen.

Varaa aika tapaamiseen

Valitse alla olevista linkeistä itsellesi sopivin alue ja lue lisää:

Diakoniset erityispalvelut

Haukiputaan seurakunnan diakoniatyöntekijät

Karjasillan seurakunnan diakoniatyöntekijät

Kiimingin seurakunnan diakoniatyöntekijät

Oulujoen seurakunnan diakoniatyöntekijät

Oulunsalon seurakunnan diakoniatyöntekijät

Tuiran seurakunnan diakoniatyöntekijät

Tuomiokirkkoseurakunnan diakoniatyöntekijät

Diakoniatyöntekijä tavattavissa
Kuva: Kirkon kuvapankki / Sanna Krook

Kotikäynnit

Vierailut kodeissa kuuluvat seurakunnan elämään. Kotikäynnille voi pyytää pappia, diakoniantyöntekijää tai muuta seurakunnan työntekijää tai vapaaehtoista.

Kotikäynneillä kohdataan erityisesti ihmisiä, jotka eivät itse pääse seurakunnan yhteisiin tilaisuuksiin. Kotikäynnillä keskustellaan luottamuksellisesti mistä tahansa mieltäsi painavista asioista. Halutessasi voidaan puhua hengellisyydestä, rukoilla tai toimittaa kotiehtoollinen. Diakoniatyöntekijä voi auttaa selvittämään taloudellista tai sosiaalista tilannetta. Jos kaipaat elämääsi toisen ihmisen läsnäoloa, autamme löytämään vapaaehtoisen lähimmäisen.

Ehtoollinen kotiin?

Mikäli ehtoolliselle tuleminen on vaikeaa, voit pyytää kotiehtoollista. Tilaisuudessa voi olla mukana myös muita läheisiä yhdessä sovittavalla tavalla.

Mieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat. Tukea vaikeaan tilanteeseen saa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta.

Apua elämän kriiseihin

Työttömyys

Työttömyys saattaa aiheuttaa arvottomuuden ja yksinäisyyden tunteita. Yksin ei kuitenkaan kannata jäädä, vaan auttavia käsiä kaivataan niin laman kuin nousukauden aikana.

Oulun ev.lut. seurakunnat järjestävät joka päivälle monipuolista toimintaa, johon olet tervetullut osallistumaan. Voit tehdä vapaaehtoistyötä, keskustella, hioa kädentaitoja, nauttia musiikista tai hiljentyä hengellisten tilaisuuksien ääreen. Kaikki kerhot, piirit ja tilaisuudet löytyvät tapahtumakalenteristamme. Tietoa säännöllisesti kokoontuvien ryhmien toiminnasta löydät Tule mukaan -sivuilta.

Apua voit pyytää diakoniatyöntekijältä. Tärkeää tekemistä löytyy mm. sivuilla Vapaaehtoistyo.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Mielenterveys

Oulun seurakunnissa järjestetään omaa ryhmä-, retki- ja leiritoimintaa mielen hyvinvoinnin kanssa kamppaileville ja heidän läheisilleen.

Voit myös ottaa yhteyttä suoraan oman seurakuntasi työntekijään, joka vastaa alueen mielenterveystyöstä. Katso lisätietoja täältä.

Rahahuolet voivat yllättää kenet tahansa! Diakoniatyössä sinut kohdataan, siis nähdään ja kuullaan, kiireettömästi ja kokonaisvaltaisesti. Ota rohkeasti yhteyttä. Oman seurakuntasi diakoniatyöntekijät auttavat sinua eteenpäin.

Arjen ongelmat

Älä jää yksin epätoivoisten ajatusten kanssa, vaan hae rohkeasti apua. Sinua autetaan!

Epätoivoisia ajatuksia? – Sinua autetaan

Aina ei jaksa yksin. Silloin voit soittaa tai chatata Kirkon keskusteluapuun tai ottaa yhteyttä omaan tai sinua lähellä olevaan seurakuntaan.

Henkinen hyvinvointi