Rukouskävely kaupungin sydämessä

Tuomiokirkolta Kiikelin puistoon.

Rukous on sydämen puhetta Jumalan kanssa. Kulje kohti merkattuja pysähdyspisteitä. Niiden kohdalla voit hiljentyä rukoukseen ajatuksia herättelevien kysymysten avulla. Herra siunatkoon askeleesi ja ajatuksesi kävellessäsi Oulun kaupungin sydämessä.

1.Tuomiokirkon etuosa

Etsi itsellesi sopiva istumispaikka kirkon etuosasta, tai polvistu alttarikaiteen äärelle.

- Minkälaisin ajatuksin olet tullut tänään Pyhän äärelle?

Rakas Jumala, siunaa päiväni ja alkava rukouskävelyni. Ohjaa minua näkemään Pyhä keskellämme, Sinun siunauksesi ympärillämme

.

2. Kaupungintalo

Kulje Oulun kaupungintalon eteen. Kaupungintalo muistuttaa ihmisistä, jotka tekevät tulevaisuutta koskevia päätöksiä, jotka vaikuttavat hyvinvointiimme ja ympäristöömme.

-Minkälaisia päätöksiä sinun täytyy tehdä?

Pyhä Jumala, auta meitä tekemään oikeita ratkaisuja elämässämme. Anna myös päättäjille viisautta tehdä vastuullisia päätöksiä.

3. Rotuaari

Kävelykatu Rotuaarin kautta kulkee paljon ihmisiä päivittäin. Moni heistä on matkalla hoitamaan asioitaan.

-Minkälaisia tehtäviä sinun päivääsi kuuluu?

Jumala, siunaa tämän päivän askeleeni ja asiat, joita teen.

4. Kaupat

Oulun keskustassa on paljon erilaisia kauppoja ja liikkeitä.

-Minkälaisiin asioihin sinä olet viimeksi käyttänyt rahaa?

Jumala, kasvata meitä kuluttamaan vastuullisesti, niin että otamme huomioon sinun luomakuntasi hyvinvoinnin.

5. Liikennevalot

Pysähdy liikennevalojen kohdalla. Ne ohjaavat kulkemistamme välillä eteenpäin ohjaten ja välillä meidät pysäyttäen.

- Millaisissa hetkissä sinä pysähdyt arjessasi?

Rakas Jumala, ohjaa askeleitamme ja opeta meitä pysähtymään arkemme keskellä sinun läsnäolossasi.

6. Toripoliisi

Toripoliisi on yksi Oulun tunnetuimmista nähtävyyksistä. Usein otamme kuvan muistoksi, kun näemme jonkun nähtävyyden.

-Minkä nähtävyyden näkeminen on antanut sinulle eniten elämäsi aikana? Miksi?

Jumala, kiitos niistä hetkistä, joita voimme kuvien ja muistojen kautta elää yhä uudelleen.

7. Torinranta

Torinranta on keskeinen kohtaamis- ja kauppapaikka Oulussa kesäisin.

-Mitä erilaiset kohtaamispaikat merkitsevät sinulle?

Jumala, kiitos siitä, että annat meille paikkoja, joissa voimme kohdata ystäviämme, läheisiämme ja uusiakin kasvoja.

8. Kiikelin puisto

Etsi sopiva levähdyspaikka Kiikelin puiston rannalta. Niin kuin vesi virtaa jokisuistossa, virtaavat elämämme päivät eteenpäin arjen askareiden keskellä. Kaikenlaisten päivien keskellä Pyhä on keskellämme, Kristus kulkee kanssamme.

Missä olenkin, minne menenkin, sen sinä tiedät, jo kaukaa sinä näet aikeeni. Kuljen tai lepään, kaiken olet mitannut, perin pohjin sinä tunnet minun tekemiseni.”  Ps.139:2-3

Lähde rauhassa arkeesi, Kristus olkoon sinun kanssasi!