Aikuisrippikoulu

Rippikoulun voi käydä myös aikuisena. Ehkä sinut on pyydetty kummiksi tai haluat kirkossa naimisiin. Ehkä haluat tutustua kristinuskoon ja luterilaiseen kirkkoon.

Aikuisiällä kirkkoon liittyminen vaatii rippikoulun käymistä, jos et ole sitä tähän mennessä käynyt. Siis vaikka sinut olisi lapsena kastettu ja olisit kuulunut kirkkoon, voit liittyä takaisin kirkkoon vasta rippikoulun käytyäsi. Aikuisrippikoulu päättyy konfirmaatioon, jossa liityt evankelis-luterilaisen kirkon jäseneksi. Mikäli sinut on kastettu jossain muussa kristillisessä kirkossa, kastetta ei toisteta. Jos sinua ei ole koskaan kastettu, saat aikuisrippikoulun päätteeksi kasteen. Jos rippikoulu on jo tullut nuorena käytyä, kirkkoon liittyminen onnistuu heti. Ota silti halutessasi yhteyttä kotiseurakunnan pappeihin, jos haluat vapaamuotoisesti päivittää ajatuksiasi ja kokemuksiasi kristinuskosta.

Aikuisrippikoulu käydään useimmiten papin kanssa kahdestaan keskustellen sinun lähtökohdistasi käsin. Oulussa järjestetään vuosittain myös 1-2 aikuisrippikouluryhmää. Aikuisrippikouluun kuuluu opiskeltavaa 20 tuntia, joten olethan riittävän hyvissä ajoin liikkeellä, jos rippikoulu tarvitsee olla käytynä tiettyyn päivään mennessä.

Aikuisrippikoulun käymistä varten ota yhteys sen seurakunnan kirkkoherranvirastoon, jonka alueella asut, tai suoraan vastaavaan työntekijään. Yksityisrippikoulu käydään omassa kotiseurakunnassa.

Seuraava aikuisrippikouluryhmä järjestetään toukokuussa 2024. Ilmoittautuminen käynnistyy alkuvuodesta.

Aikuisrippikouluryhmän tiedot tästä linkistä.

Haukiputaan seurakunta: Jussi Rinta-Jouppi puh. 040 631 2514 tai jussi.rinta-jouppi@evl.fi

Karjasillan seurakunta: Iida Glumoff puh. 040 709 6090 tai iida.glumoff@evl.fi

Kiimingin seurakunta: Olavi Isokoski puh. 040 730 0407 tai olavi.isokoski@evl.fi

Oulujoen seurakunta: Katariina Sjöholm puh. 040 153 4836 tai katariina.sjoholm@evl.fi