Pitopalvelutoiminnan ohjeet Oulun seurakuntayhtymässä

Pitopalvelutoiminnassa noudatamme seuraavia periaatteita ja käytäntöjä: Tilaisuuden tarjoilun järjestäminen on kaikilta osin Teidän ja pitopalveluyrittäjän välinen sopimus. Keittiön siisteydestä ja hygieniasta vastaa kukin toimija ns. omavalvontaperiaatteella. Avaimet tilaisuuteen luovutetaan varaukseen merkitylle vastuussa olevalle emännälle tai pitopalvelulle kirkkoherranvirastosta, Tuiran seurakunnassa avaimesta peritään panttimaksu, jonka saatte takaisin avainta palauttaessanne.

Seurakuntamestarin tehtäviin kuuluu

• kalustaa sali sovitulla tavalla HUOM. Kalusteiden samoin pianon tai flyygelin siirtäminen on kielletty. Soittimet täytyy virittää uudelleen liikuttelun jälkeen, jolloin tilan käyttäjä on korvausvelvollinen.
  • laittaa äänentoistolaitteet toimimaan
  • olla paikalla vieraiden saapuessa tilaisuuteen
  • katsoa, että tilaisuus pääsee alkamaan asiallisesti (sen jälkeen hän voi poistua jättäen emännälle yhteystiedot) pussittaa likapyykki tilaisuuden päätyttyä lähetettäväksi pesulaan

Huom! Seurakuntamestarien tehtävänkuvassa voi olla seurakuntakohtaisia poikkeuksia.

Kunkin seurakunnan käytännöistä voi kysyä seurakunnan kirkkoherranvirastosta.

Pitopalvelun ja emännän tehtäviin kuuluu

Emännällä on avain tai ovien avaamisesta sovitaan seurakuntamestarin kanssa. Seurakunnan tiloista on poistuttava viimeistään klo 21:00.

• jos juhlan järjestäjä tuo omia tarjottavia niin pitopalvelu tai tarjoilusta vastaava henkilö ottaa tavarat vastaan
  • liinoittaa ja kattaa pöydät
  • laittaa virsikirjat, kynttilät ja kukat pöydille
  • laittaa muistotilaisuuksissa adressit pöydälle
  • jättää puhtaat liinat pöydille
  • laittaa likaiset liinat likapyykille varattuun paikkaan
  • laskea pyykkiin menevät liinat ja merkitä ne pyykkivihkoon
  • tarvittaessa sulkea/lukita ovet (sovitaan srk-mestarin kanssa)
  • avaimen vastaanottaja/kuittaaja on vastuussa avaimesta (avaimen kadotessa on avaimen kuittaaja korvausvelvollinen jos siitä aiheutuu kuluja)
  • merkitä rikkoutuneiden astioiden nimet ja kappalemäärät listaan
  • astioiden tai laitteiden rikkoutumiset – vahingot korvattava

Seurakunnan tiloissa ei sallita alkoholin tarjoilua. Hääjuhlissa on mahdollista kohottaa morsiusmalja.

Keittiön siivousohjeet käyttäjille

Mikäli tilan varaaja ei käytä pitopalvelua, hän on vastuussa keittiön ja seurakuntasalin siivouksesta (ks alla olevat ohjeet). Tilojen pitää olla tilaisuuden päätyttyä samassa kunnossa kuin ne olivat järjestelyjä aloitettaessa. Seurakuntayhtymällä on oikeus periä korvaus, jos siivous ei vastaa yhtymän vaatimuksia.

• käytetyt astiat esipestään ennen koneeseen laittoa
  • astiat laitetaan puhtaina ja kuivina omille paikoilleen
  • kahvinkeitin, liesi sekä lieden alla oleva ylikuohuntalevy, uuni, mikroaaltouuni ja astianpesukone puhdistetaan, mikäli kyseisiä laitteita on käytetty
  • salin pöydät pyyhitään
  • työpöydät pestään ja tahrat poistetaan ulottuvuuskorkeudelta seinistä ja ovista
  • kylmätilat pyyhitään, myös kylmiöiden ovet
  • avohyllyt pyyhitään tarvittaessa
  • käsienpesulavuaari pestään
  • keittiön lattia ja lattiakaivo pestään sekä poistetaan roskat ritilän alta
  • roskakorit tyhjennetään ja pestään
  • ilmoita emännälle tai seurakuntamestarille, jos pesuaineet, pöytäpyyhkeet ja roskapussit ovat lopuillaan.

Pesuaine: Yleispesuaine.
Annostelu: kts. pesuaineen oma ohje

Lisätietoja: ruokapalvelupäällikkö Heli Laitinen, puh. 050 342 6331, heli.laitinen@evl.fi