Kiimingin seurakunnalla on ystävyysseurakunta Virossa

Kiimingin seurakunnalla on ystävyysseurakunta Virossa, Tarton Peetri -seurakunta. Ystävyysseurakuntaa tuetaan niin taloudellisesti kuin esirukouksin ja molemminpuolisin vierailuin. Tällä hetkellä Peetri-seurakunnassa ajankohtainen asia on kouluhanke. Seurakunnan kirkkorakennuksen vieressä on vanha kirkon oma koulu, joka neuvostovallan aikana toimi viimeksi keramiikkatehtaana. Se on muutama vuosi sitten palautettu kirkolle. Nyt rakennusta ollaan jälleen remontoimassa koululaisten tarpeisiin. Remontin kustannusarvio noin 3 miljoonaa ja siihen haetaan EU-rahoitusta. Remontin pitäisi olla valmis vuonna 2017. Päiväkotitoiminta Peetri-seurakunnassa aloitetaan jo ensi syksynä vuokratiloissa ja vuosittain kirkon koulun oppilasmäärää kasvatetaan aina uudella ikäluokalla. Koulu saa jatkossa valtion tuen oppilasmäärän mukaan. Koulu toteuttaa viron opetussuunnitelmaa, mutta kirkon koululla voi olla kristillistä opetusta sen lisäksi. Kyse on kirkkoherra Ants Toomingin sanoin kirkon missiosta.

Tarton Peetri -seurakunnan kouluhanketta voi tukea seuraavan tilin kautta:
IBAN:EE672200221010272018
BIC: HABAEE2X