Silmälasipäinen mies ja vieressä koira.

Petteri Tuulos

Olen Petteri Tuulos, viidenkympin kynnystä ylittävä Oulusta kotoisin oleva pastori (päätyö Tuiran seurakunnan kappalaisena). Toimin Osallisuus suhteessa -hankkeessa asiantuntijana. Erikoisalaani on tietotekniikan hyödyntäminen seurakuntien toiminnassa. Olen ollut mukana kehittämässä jo vuonna 2003 käyttöön otettua ensimmäistä sähköistä varausjärjestelmää.

Tehtäväni tässä hankkeessa on kehittää tiedolla johtamista kirkossamme. Monessa mielessä aihepiirissä otetaan seurakunnissa vasta ensiaskelia. Perustana kaikelle on käytettävän tiedon ajantasaisuus ja täsmällisyys. Niinpä olen keskittynyt tilastoinnin tiedonkeruun haasteisiin sekä työntekijöiden kouluttamiseen. Tässä yhteydessä on ollut luontevaa olla mukana kirkkohallituksen tilastotyöryhmässä, joka on kehittänyt tilastointia edellisen vuoden 2017 uudistuksen jälkeen. Kaikki tämä tähtää osaltaan siihen, että kirkolliskokouksen edustaja-aloitteen toivomat tavoitteet tiedonkeruun joustavuudesta ja tiedon hyödyntämisestä voidaan lähivuosina toteuttaa kirkossamme.