Ajatuskumppani-podcasteissa puhetta hyveistä

Jo 300-luvulta lähtien on puhuttu neljästä päähyveestä, jotka ovat viisaus, kohtuullisuus, oikeudenmukaisuus ja rohkeus. Tässä ohjelmasarjassa jokainen näistä klassisista hyveistä saa oman jaksonsa.

Osa 5: Rohkeus

"Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon." Nämä Jeesuksen sanat soivat usein pastori Nuusa Niskalan mielessä. Hänen kanssaan ajatuksia rohkeudesta vaihtaa tiedottaja Mervi Päivärinta.

Osa 4: Oikeudenmukaisuus

"Lamput on pidettävä palamassa. Olipa meillä vastassa tässä ajassa mitä tahansa, näky oikeudenmukaisesta maailmasta on se mitä kohti meidän on mentävä." "Oikeudenmukaisuus vaatii aina toisen kuulemista ja sen hyväksymistä, että on olemassa myös toisenlaisia todellisuuksia, kuin minun omani." -Nuusa Niskala-

Oikeudenmukaisuuden olemukseen syventyvät pastori Nuusa Niskala ja tiedottaja Mervi Päivärinta.

Osa 3: Viisaus

Viisaus ei ole päämäärä, vaan tie, jota me kuljemme. Viisauden tiellä on oleellista päästä irti oikeassa olemisen pakosta. -Päivi Jussila-

Kolmannessa Ajatuskumppanissa keskitytään viisauteen, joka on yksi neljästä klassisesta perushyveestä. Aiheesta keskustelevat pastori Päivi Jussila ja tiedottaja Mervi Päivärinta Oulun evankelisluterilaisista seurakunnista.

Osa 2: Kohtuullisuus

Paljonko on tarpeeksi? Kohtuullisuuden vaatimus liittyy monella tavoin nykyihmisen elämään olipa sitten kyse ekologisesta elämäntavasta tai informaatiotulvasta.  300-luvulla erämaaisät ja -äidit vetäytyivät autiomaahan elämään askeettista elämää. Heidän sukulaissielujaan ovat nykypäivän kulutuskarkurit, jotka pyrkivät riisumaan elämänsä mahdollisimman yksinkertaiseksi ja tulemaan toimeen niin vähällä kuin mahdollista. Pastori Päivi Jussila ja tiedottaja Mervi Päivärinta syventyvät kohtuuden olemukseen.

Osa 1: Mitä hyveet ovat?

Ensimmäisessä osassa sukelletaan hyveiden historiaan ja perusolemukseen. Keskustelukumppaneina ovat pastori Päivi Jussila ja tiedottaja Mervi Päivärinta Oulun ev.lut. seurakunnista.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ajatuskumppani-podcasteissa levollisia ajatuksia

Näissä Ajatuskumppani-podcastien jaksoissa tuodaan levollisuuden ja kohtuullisuuden näkökulmaa arkeen. Ajatuksia vaihtavat pastori Päivi Jussila ja Oulun seurakuntien tiedottaja Mervi Päivärinta.  Ohjelmissa kuullaan ajatuksia hitaudesta, yksinolosta, vapaudesta, hiljaisuudesta, vanhenemisesta ja ikävystymisestä.

Osa 1 Joutilaisuus

Osaammeko nauttia ei-minkään-tekemisestä? Miksi alituinen touhuaminen on hyve? Onko joskus parempi jättää vähemmän tärkeät asiat tekemättä, jotta saisi tärkeimmät asiat tehtyä.

Osa 2 Hitaus

Hitaus ei ole yhteiskuntamme arvoasteikolla kovin korkealla. Työelämässä asioita mitataan yhä enemmän numeroina ja hitaudesta sakotetaan. Ei ihme, että tämän ilmiön vastavoimaksi on noussut kansainvälinen Slow-liike, joka kannustaa hitaaseen elämäntapaan.
Mitä hidas elämäntapa vaatii ja mitä se voisi antaa? Ehkäpä hivenen huumorinpilkettä ja armollisuutta elämäämme.

Osa 3: Yksinolo

Ihmisen elämä on rimpuilua seuran kaipuun ja yksityisyydentarpeen välillä. Molempia kuitenkin tarvitaan. Mitä eroa on yksinäisyydellä ja yksinololla ja voiko ihminen olla itsensä parasta seuraa?

Osa 4: Vapaus

Onko olemassa todella vapaata ihmistä? Ihminen voi rakentaa itselleen vankilan silloinkin, kun hänen olisi mahdollista olla vapaa. Persoonallisuuden lisäksi myös elämänhistoria vaikuttaa ihmisen käsitykseen omista rajoistaan.

Osa 5: Hiljaisuus

Hiljaisuutta kaivataan, mutta toisaalta sitä myös paetaan. Sanat ja äänet eivät ole koko totuus. Tästä kertoo muun muassa ajanlaskumme alkuajoilta juontava sanonta Jumala on hiljaisuus.

Osa 6: Vanheneminen

Vanheneminen tarkoittaa sitä, että on suostuttava luopumaan, jotta voisi saada tilalle jotakin uutta. Yhteys toisiin ihmisiin korostuu omien voimien hiipuessa. Miksi vanheneminen ja voimien väheneminen on kulttuurissamme tabu?

Osa 7: Ikävystyminen

Some-aikakaudella elämästä halutaan rakentaa mielenkiintoinen kokonaisuus, jota riittää kerrottavaa muillekin. Mutta ajoittain ikävystyminen nostaa päätään. Miten siihen pitäisi suhtautua?

Osa 8 Joulutunne

Ajatuskumppanin kahdeksannessa eli viimeisessä osassa pohditaan jouluun liittyviä tunteita. Joulu on tunteiden ristiaallokkoa, sillä ihmiset kohdistavat jouluun erilaisia odotuksia. Vaadimmeko joululta ja itseltämme liikaa? Kadonnutta joulutunnetta metsästävät Päivi Jussila ja Mervi Päivärinta Oulun evankelisluterilaisista seurakunnista.