Podcast Elämästä & kuolemasta - Kirkon taivaalliset työpaikat

Elämästä & kuolemasta - Kirkon taivaalliset työpaikat podcast-sarja avaa kirkossa työskentelevien ammattilaisten arkea henkilökohtaisesta näkökulmasta. Siinä vastataan kysymyksiin, joita moni voi miettiä, mutta harva pääsee kysymään. Samalla sukelletaan ajankohtaisiin, alalla vastaantuleviin asioihin ja haasteisiin.

Kirkon taivaalliset työpaikat

Jakso 8

12.6.2023

Diakoniatyöntekijä Riitta Markus-Wikstedt: Minun luonani ei tarvitse häpeillä

Riitta Markus-Wikstedt.

Riitta Markus-Wikstedtistä tuli diakonissa viisikymppisenä, kun hän vaihtoi kaupalliselta alalta kirkon töihin. Diakoniatyöntekijä tapaa päivittäin haasteellisessa elämäntilanteessa olevia ihmisiä. Tässä jaksossa hän kertoo, mitkä asiat vaikuttavat ihmisen selviytymiseen, mitä hän tässä maailmassa muuttaisi ja mille hän työpäivänsä aikana nauraa.

Äänessä Oulunsalon seurakunnan diakoniatyöntekijä Riitta Markus-Wikstedt ja tiedottaja Marita Ahlgren.

Kuuntele Podcastersissa

Jakso 7

17.5.2023

Rekisterinjohtaja Veijo Koivula – aluekeskusrekisteri on mukana koko ihmisen elinkaaren

Kirkon kirjojen pito ulottuu Suomessa aina 1500-luvulle, mutta nykyisessä muodossa Oulun aluekeskusrekisteri on toiminut vuodesta 2018 lähtien. Tässä jaksossa kuulemme aluekeskusrekisterin toiminnasta, palveluista ja historiasta. Miten rekisteri liittyy sukututkimukseen, kasteeseen tai perunkirjaan?

Äänessä Oulun rekisterinjohtajan virasta hiljattain eläköitynyt Veijo Koivula ja tiedottaja Anne Visuri.

Jakso 6

4.5.2023

Nuorisotyönohjaaja Pekka Leskinen: Nuoret eivät ole muuttuneet, vaikka maailma ympärillä on muutoksessa

Pekka Leskinen istuu nojatuolissa.

Pekka Leskisen mukaan maailma nuorten ympärillä on muuttunut pienemmäksi, kun kaikki tulee netin ja somen myötä lähelle - myös globaalit asiat ja ilmiöt. Se vaikuttaa väistämättä nuoriin. Nuoret ovat kuitenkin pohjimmiltaan samanlaisia kuin aina ennenkin; heillä on yhä samat velmuilut kuin Pekan omassa nuoruudessa. Tässä jaksossa kuulemme, minkälaista on nuorisotyönohjaajan työ tavallisena arkena - vai onko sellaista lainkaan - ja kuinka pitkästä työputkesta voi parhaiten palautua.

Äänessä Oulujoen seurakunnan nuorisotyönohjaaja Pekka Leskinen ja tiedottaja Ulla Keski-Filppula.

Jakso 5

20.4.2023

Pappi Ulla Mitrunen: Ullailu auttaa, kun ihmiset jäykistyvät papin seurassa

Ulla Mitruselle oli nuoresta saakka selvää, että hän haluaa tehdä töitä kirkossa. Pappi hänestä tosin tuli vasta aikuisiällä. Tässä jaksossa Karjasillan seurakunnan kappalainen kertoo, miten hän karistaa ammatin herättämiä ennakkoluuloja, mikä papin työssä ilahduttaa ja millaista on olla pappi silloin, kun uskoo Jumalan hylänneen.

Äänessä Karjasillan seurakunnan kappalainen Ulla Mitrunen ja tiedottaja Marita Ahlgren.

Jakso 4

6.4.2023

Lastenohjaaja Kaija Luukkonen: Paras palaute työstä on lasten ja perheiden ilo

Kaija Luukkonen.

Ennen kuin Kaija Luukkonen tiesi haluavansa lastenohjaajaksi, hän unelmoi muun muassa näyttelijän ja papin ammateista. Nykyisessä työssään hän voi yhdistää kaikki haaveammattinsa ja saa käyttää rajattomasti luovuuttaan. Millaisia taitoja lastenohjaaja tarvitsee, kun tavallisena päivänä kaikki voikin mennä yhtäkkiä hulinaksi? Entä miten lastenohjaaja kohtaa perheen, jossa on surua?

Äänessä Kiimingin seurakunnan lastenohjaaja Kaija Luukkonen ja tiedottaja Ulla Keski-Filppula.

Jakso 3

23.3.2023

Erityisammattimies Jari Väänänen kertoo, millaista on työskennellä krematoriossa

Jari Väänänen halusi lapsena olla joko palomies tai poliisi. Nyt hän kuitenkin toimii Oulun seurakuntien erityisammattimiehenä työskennellen krematoriossa. Kuuntele, mitä Jari kertoo työstään. Kantaako hän työn huolia kotiinsa ja mitä hän tekee työn vastapainoksi? Ketä ovat krematoriotyöntekijän työpaikalla kohtaamat ihmiset ja mikä on työssä mukavaa?

Äänessä Oulun seurakuntien erityisammattimies Jari Väänänen ja viestintäjohtaja Harriet Urponen.

Jakso 2

9.3.2023

Pääemäntä Heli Laitinen: pikkupitäjän keittiötyöntekijästä YK-joukkojen keittäjäksi ja seurakuntayhtymän pääemännäksi

Heli Laitinen.

Heli Laitinen huomasi jo varhain, että yliopisto-opiskelu ei ollut häntä varten, vaan ruoanlaitto kutsui puoleensa. Helin polku pikkupitäjän keittiötyöntekijästä YK-joukkojen keittäjäksi ja edelleen seurakuntayhtymän pääemännäksi on pitänyt sisällään monta käännettä. Kun elämä on ruoanlaittoa, miten siitä voi irrottautua vapaa-ajalla? Miten kuolema näyttäytyy Helin työssä ja elämässä?

Äänessä Oulun seurakuntayhtymän pääemäntä Heli Laitinen ja tiedottaja Anne Visuri.

Jakso 1

23.2.2023

Seurakuntamestari Soile Kontio: tönköksi itsensä tunteneesta tuuraajasta tuli seurallinen suntio

Soile Kontio.

Soile Kontio opiskeli Oulun yliopistossa historiaa, kun hänet kutsuttiin suntiona työskentelevän isänsä tuuraajaksi Tuiran seurakuntaan. Sille tielle hän jäi lähes 20 vuodeksi. Millaista oli työskennellä samassa työpaikassa monen kehuman isän kanssa? Millainen on suntion tavallinen sunnuntai? Entä tottuuko hautajaisia järjestelevä suntio kuolemaan?

Äänessä Tuiran seurakunnan suntio Soile Kontio ja tiedottaja Marita Ahlgren.