Sankarihautojen tarinat

Oulun seurakuntayhtymän seitsemällä sankarihautausmaalla lepää 1025 nuorta sotilasta. Sankarihautojen tarinat -hankkeen tarkoituksena on kertoa jokaisen sotilaan tarina hyödyntämällä uutta teknologiaa. Sankarihautojen tarinat -verkkosivustosta löytyy jo lukuisten sankarivainajien koskettavat tarinat.

> Siirry Sankarihautojen tarinat -sivustolle

Onko sinulla sankarivainajan tarina kerrottavana? Lähetä tarina ja mahdollisia valokuvia sähköpostitse osoitteeseen oulu.sankarihaudat@evl.fi tai kirjeenä osoitteeseen Oulun seurakuntayhtymä, Sankarihautojen tarinat, PL 122, 90101 Oulu.

Voit lähettää toisen maailmansodan aikana (1939-1945) kaatuneeseen sankarivainajaan liittyviä tarinoita ja valokuvia. Kirjoituksen pituus voi olla noin puoli liuskaa (2000-2500 merkkiä). Muistathan mainita viestissäsi seuraavat asiat:

• Kaatuneen etunimet ja sukunimi
  • Syntymäaika ja kuolinaika
  • Oulun hautausmaan nimi, minne kaatunut on haudattu (Intiö, Oulujoki, Kiiminki Ylikiiminki, Yli-Ii, Haukipudas tai Oulunsalo)

Tiedot tallennetaan ja viedään Sankarihautojen tarinat -verkkosivustolle. Intiön hautausmaan osalta tietoja on jo tallennettu, mutta odotamme edelleen lisää tarinoita ja kuvia. Tietoja tallennetaan kaikkien sankarihautausmaiden osalta kahden seuraavan vuoden ajan.

Videolla kuulemme sankarivainajien tarinoita Oulun sankarihautausmailta. Video on tekstitetty. Jos tekstitys ei tule automaattisesti näkyviin, klikkaa videon oikeassa alalaidassa olevaa tekstitykset-merkkiä.

YouTube-video

Hankkeen taustaa

Toisen maailmansodan aikana kaatui 90 000 suomalaista sotilasta. Suurin osa heistä on haudattu kaatuneen kotiseudun sankarihautausmaihin. Pelkästään Oulun seurakuntayhtymän seitsemällä sankarihautausmaalla lepää 1025 nuorta sotilasta. Oulun seurakuntien sankarihaudat sijaitsevat Yli-Iissä, Ylikiimingissä, Kiimingissä, Haukiputaalla, Oulunsalossa, Oulujoella ja Intiössä. Katso lisätietoa Oulun sankarihautausmaista.

Sankarihautojen tarinat -hankkeen tarkoituksena on kertoa jokaisen sotilaan tarina hyödyntämällä uutta teknologiaa. Olemme luoneet verkkosivuston, johon yhdistämme digitaaliset hautakartan ja hautatiedot sekä hyödynnämme digitalisoituja sotahistoriallista arkistomateriaalia. Tulevina vuosina kaatuneen omaiset voivat lisätä suvun tarinoita ja valokuvia sovellukseen.

Uudessa palvelussa erityisesti tarinallistamista hyödyntäen voitaisiin nostaa keskiöön ennen kaikkea tavallisten rivisotilaiden henkilöhistoria, osallisuus ja uhrautuminen ja se jälki, jonka he jättivät sankarivainajina nimenomaan paikalliseen kyläyhteisöön.

Kulttuuriperinnön siirtäminen on myös kyettävä selviytymään uudessa digitaalisessa toimintaympäristössä. Se, miten sisältöjä kulutetaan, miten niihin käytetään aikaa, missä ja miten ne ovat tavoitettavissa, miten niiden elämyksellisyys koetaan sekä millä kerronnallisilla välineillä toimitaan, on radikaalisti muuttumassa ja tulee myös muuttumaan.

Sankarivainajien muistoa kunnioittavan ja kulttuuriperinnön siirtoa tukevan palvelun kannalta olisi erityisen tärkeää, että periaatteessa jokaisen Suomen puolesta taistelleen sankarivainajan tarina olisi mahdollista avata jokaiselle siitä kiinnostuneelle nyt ja tulevaisuudessa.

Tarkoituksena on alueellisen kokemuksen jälkeen mahdollistaa hankkeen leviäminen valtakunnalliseksi ilmiöksi. Tämä on koko kehittämishankkeen päätavoite.

Hankkeen aikataulu

Hankkeen julkistamistilaisuus järjestettiin Oulun tuomiokirkossa perjantaina 8.10.2021. Tilaisuuden ohjelman voit lukea tästä linkistä (pdf)Linkki avautuu uudessa välilehdessä. Tilaisuudessa luettiin puolustusministeri Antti Kaikkosen tervehdys. Puolustusministerin tervehdyksen voit lukea tästä linkistä (pdf)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Intiön sankarihautausmaa toimii hankkeen pilottikohteena ja odotetaan valmistuvan toukokuussa 2022. Tämän jälkeen hanke etenee muille Oulun sankarihautausmaille.

Hankkeen yhteistyökumppanit

Hanketta on valmisteltu digitalisoimalla hautatietoja sekä luomalla verkkosivustoa Aline Oy:n kanssa.

Hankkeen suosittelijoina ja yhteistyökumppaneina ovat olleet Suomen kulttuurirahaston rahoitushaun yhteydessä valtakunnallisesti Sotavainajien muiston vaalimisyhdistys, Tammenlehvän perinneliitto ja Sotaveteraaniliitto sekä paikallisesti sotaveteraanijärjestöt, Oulun kaupunki, Oulun hiippakunta ja Pohjois-Suomen Aluehallintovirasto.

Hankkeen paikallisina rahoittajina ovat Oulun seurakuntayhtymä, Oulun Osuuspankki, Oulun Diakonissalaitoksen säätiö, LähiTapiola ja Osuuskauppa Arina.

Aiheesta mediassa:

Uutinen Mun Oulu -verkkomediassa 4.12.2022 "Lisää sankarihautojen tarinoita kaivataan"

Rauhan Tervehdys 28.11.2022 "Sankarihaudoissa lepäävien tarinoita kaivataan lisää"

Yle 25.11.2022 "Oulun sankarihautojen vainajista kerätään tietoa ja tarinoita heidän elämästään"

Uutinen Kalevassa 25.11.2022 "Oulun seurakuntayhtymä kaipaa lisää tarinoita Oulun sankarihautausmaille haudatuista sotilaista"

Rauhan Tervehdys 22.11.2022 "Veteraani Onni Toljamo on yhä isänmaan asialla" Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Lue uutinen hankkeen vaiheesta 22.2.2022

Lue Rauhan Tervehdyksen juttu 16.2.2022 "Rakas kotiväki", joka kertoo vänrikki Erkki Turtisen tarinan.

Lue uutinen hankkeesta 6.10.2021