Rippikouluun ilmoittautuminen käynnistyy 4.9.

Oulun ev. lut. seurakunnat kutsuvat ensi vuoden rippikouluun vuonna 2009 syntyneet nuoret.

Kolme nuorta makoilee nurmella päät vastakkain.

Kuva: Juho Alatalo /Greystone

Rippikoulukutsun ja ohjeet ilmoittautumisesta saa postitse yli 2300 oululaista nuorta, jotka ovat kirkon jäseniä.

Vuoden 2024 rippikouluun ilmoittautuminen käynnistyy maanantaina 4.9. kello 9 ja päättyy perjantaina 8.9. kello 21. Ilmoittautuminen tehdään osoitteessa www.oulunseurakunnat.fi/rippikoulu. Nopeudella ei ole ilmoittautumisessa merkitystä, vaan kaikki rippikouluilmoittautumiset käsitellään vasta ilmoittautumisajan päätyttyä. Rippikouluun voi osallistua, vaikka ei olisi kirkon jäsen.

Oulun seurakunnat tarjoavat monenlaisia vaihtoehtoja rippikoulun käymiseen. Valtaosaan rippikouluvaihtoehdoista sisältyy noin viikon kestävä leiri, joita järjestetään koulujen loma-aikoina.

Uudella yhdistelmäriparilla yhdistyvät päivärippikoulu ja lyhyempi leirijakso sekä pienempi ryhmäkoko. Päivärippikouluissa pääsee joka ilta kotiin rauhoittumaan ja nukkumaan.

– Nämä vaihtoehdot ovat hyviä esimerkiksi nuorille, joita sosiaaliset tilanteet kuormittavat, kuvailee Karjasillan seurakunnan rippikouluvastaava, seurakuntapastori Iida Glumoff.

Lisäksi järjestetään omia rippikouluja erityisryhmille, kuten kehitysvammaisille ja erityistä tukea tarvitseville nuorille. Rippikoulun käymiseksi voi pyytää myös yksityisopetusta.

Uusia kavereita ja oman uskon pohdintaa

Rippikoulun suosio on pysynyt vahvana vuodesta toiseen. Iida Glumoff arvioi suosiolle olevan monia syitä.

– Nuorten isoimpia toiveita rippikoululle on löytää uusia kavereita. Rippikoulu on ainutlaatuinen paikka tavata uusia ihmisiä ja löytää samanhenkistä seuraa. Lisäksi rippikouluviikko mahdollistaa nuorelle uudenlaisen roolin ottamista, kun ympärillä ei olekaan tuttu koululuokka ja sen odotukset.

– Rippikoulun ytimessä on Jumalaan tutustuminen ja oman uskon pohdinta. Monelle nuorelle rukoileminen ja Jeesuksen elämä tulevat rippikoulussa vastaan uusina asioina, Glumoff lisää.

Iida Glumoff painottaa, että jokainen on tervetullut rippikouluun sellaisena kuin on, oman elämäntilanteensa ja ajatustensa kanssa.

– Rippikoulusta tulee mukavin ja puhuttelevin kokemus silloin, kun siihen hyppää mukaan avoimella ja aktiivisella mielellä.

Iida Glumoff
Iida Glumoff
Seurakuntapastori, Karjasilta-Kaukovainio aluetyö. Karjasillan rippikouluvastaava.
Kotkantie 3B1, 2. krs
90250 Oulu