Maailman ruokapäivä -tapahtumassa esillä ruokahävikki ja nälkä

Maailman ruokapäivä -tapahtumaa vietetään lauantaina 16.10.2021 kello 11-14 Pyhän Tuomaan kirkolla (Mielikintie 3).

Ruokapäivän mainoskuva

Tapahtuma on osa maailmanlaajuista teemapäivää, jota Suomessa vietetään Suomen YK-liiton nimissä.

Kaikille avoin tapahtuma kutsuu ihmisiä yhteen pysähtymään tärkeiden asioiden äärelle. Tapahtumassa kysytään oululaisittain: ”Heitäkkö nää ruokaa pois?” Samalla pohditaan, miten paljon maailmassa katoaa ruokaa hävikkinä, kun samanaikaisesti sadat miljoonat ihmiset näkevät nälkää.

”Tapahtumassa saa vinkkejä, miten ruokahävikkiä voi omalta osaltaan vähentää. Paikalle kannattaa tulla koko perheen voimin – kiinnostavaa tietoa ja tekemistä löytyy niin aikuisille kuin lapsille”, Tuiran seurakunnan lähetyssihteeri Tarja Oja-Viirret vinkkaa.

Päivän aikana on teemaan liittyviä tietoiskuja aikuisille ja lapsille. Lisäksi lapsille on ongintaa, ja alpakoita voi ihastella kirkon pihalla kello 12-14. Kirkkosalissa pidetään kirkkohetket tasatunnein kello 11, 12 ja 13.

Tapahtumassa on tarjolla keittolounas sekä kahvit. Ruuanvalmistuksessa hyödynnetään tänä syksynä käynnistyneen Prikka kiertoon -logistiikkakeskuksen ylijäämäelintarvikkeita. Prikka kiertoon on hanke, jossa muun muassa kehitetään Ouluun toimintamallia hävikkiruuan parempaan hyödyntämiseen.

Tarjoiluista voi maksaa vapaaehtoisen maksun, joka menee Suomen Lähetysseuran Tasaus-keräykselle.

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Tuiran seurakunta ja Prikka kiertoon -hanke.

Lisätietoa Maailman ruokapäivästä Suomen YK-liiton sivuiltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Lisätietoa Prikka kiertoon -hankkeesta Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Thu Oct 07 08:44:42 EEST 2021