Ouluilo-keräys auttaa vaikeassa tilanteessa olevia oululaisia yli 25 000 eurolla – hyvään tuottoon ainakin kolme syytä

Ouluilo-keräys tuotti elokuusta vuoden loppuun 25 624 euroa. Rahat jaetaan vuoden aikana lyhentämättömänä hankalassa taloudellisessa elämäntilanteessa oleville oululaisille.

Marja Posio seisoo Isokadulla kädessään Ouluilo mainos

Marja Posio kannusti oululaisia mukaan keräykseen joulun alla. Kuvaaja Marita Ahlgren.

Ouluilo-keräyksen tuotto 1.8.-31.12.2023 oli yhteensä 25 624 euroa. Keräyksellä voidaan kohdentaa apua tietylle kohderyhmälle, esimerkiksi lapsiperheille. Nyt tuotto ohjataan vaikeassa elämäntilanteessa olevien avuksi.

Tuotto jaetaan lyhentymättömänä diakoniatyön kautta vuoden 2024 aikana.

- Maailman tilanne ja hintojen nousu vaikuttavat jollakin tavalla kaikkiin, joten apu on tarpeen, diakoniatyöntekijä Marja Posio kertoo.

Posion mukaan Ouluilo-keräys on hieno esimerkki kyvystä reagoida nopeasti ja paikallisesti yhteiskunnan katastrofeihin ja auttaa vaikeuksien kanssa kamppailevia.

- Keräyksen tuotto on merkittävä tässä maailmantilanteessa, jossa kaikki maksaa paljon enemmän kuin ennen ja sosiaaliturvakin on heikentymässä.

Ouluilolla on jatkuva keräyslupa. Tämä tarkoittaa, että keräys on jatkuvasti avoinna. Erillistä joulukeräystä ei viime vuonna ollut, mutta keräystä mainostettiin mahdollisuutena antaa toisenlainen joululahja osallistumalla Ouluilo-keräykseen.

Tuottoa ei jaotella erikseen eri kuukausille.

Suuri luottamus diakoniatyöhön

Posio löytää ainakin kolme syytä keräyksen hyvään summaan: paikallisuus ja se, että tuotto jaetaan lyhentämättömänä apua tarvitseville. Etuna on ollut myös aktiivinen mainonta monissa eri kanavissa.

- Diakoniatyöhön luotetaan. Apua tarvitseva saa rahallisen avun lisäksi keskusteluapua ja muutakin tukea elämäänsä tarpeen mukaan, Posio muistuttaa.

Ouluilo-keräyksen avustukset käytetään Tuomiorovastikunnan avustuskokouksien kautta oululaisten vähävaraisten auttamiseen. Apu kohdentuu kaikkien seurakuntien alueelle ja sitten koko kaupungin alueelle. Avuntarvitsijan ei tarvitse olla seurakunnan jäsen. Ouluilo keräys aloitettiin vuonna 2021. Ensimmäisen keräys tuotti yhteensä 39 647,57 euroa.

Marja Posio
Marja Posio