Piispa Jukka Keskitalo asettaa Jaakko Tuiskun Karjasillan seurakunnan kirkkoherran virkaan

Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo asettaa Jaakko Tuiskun seurakunnan kirkkoherran virkaan sunnuntaina 18. helmikuuta Karjasillan kirkossa klo 10 alkavassa messussa.

Jaakko Tuisku.

Jaakko Tuisku aloitti Karjasillan kirkkoherrana 1.1.2024.

Virkaan asettaminen tapahtuu apostolisen perinteen mukaisesti kätten päälle panemisella ja rukouksella. Heti messun jälkeen vietetään yhteistä ruokailua sekä juhlaa Karjasillan kirkon seurakuntasaleissa. Sekä messu, ruokailu että juhla ovat kaikille avoimia tilaisuuksia.

– Karjasillan seurakunnassa käytiin syksyllä kirkkoherranvaali, joka sai poikkeuksellisen paljon huomiota. Seurakuntalaiset kävivät lisäksi äänestämässä vaalissa aktiivisesti. Vaali osoitti, että seurakuntalaiset voivat kokea kirkkoherran valitsemisen tärkeäksi myös isossa oululaisessa kaupunkiseurakunnassa. Toivon Jaakko Tuiskun virkaanasettamismessusta juhlaa, jossa seurakuntaa on paljon paikalla, piispa Keskitalo sanoo.

Juhlamessun toimittaa piispa Jukka Keskitalo. Jaakko Tuisku saarnaa messussa. Virkaan asettamisessa avustavat Oulun tuomiorovastikunnan lääninrovasti Niilo Pesonen, Karjasillan seurakunnan kirkkoneuvoston varapuheenjohtaja Päivi Tuomivaara, Oulun seurakuntien johtava sairaalapappi Juha Kyllönen sekä Karjasillan seurakunnan eläkkeelle jäänyt kirkkoherra Juhani Lavanko. Musiikista vastaa kanttori Juha Soranta, ja musiikissa avustaa Cantio Laudis -kuoro. Lisäksi mukana eri palvelutehtävissä on paljon seurakunnan työntekijöitä sekä vapaaehtoisia.

– Minulta on kysytty, että jännitänkö tulevaa virkaan asettamista. Se on hyvä kysymys, sillä siitä on tulossa koko seurakunnan iso juhla. Tilaisuus on minulle myös henkilökohtaisesti tärkeä ja merkityksellinen. Vaativankin tehtävän äärellä saan luottaa, että hyvä Jumala siunaa ja varjelee työtäni sekä minua myös ihmisenä. Toivon että mahdollisimman moni voisi kokea kutsun tulla paikalle. Yhdessä rakennetaan tulevaisuuden seurakuntaa, kirkkoherra Jaakko Tuisku kertoo.

Jaakko Tuisku on aloittanut Karjasillan seurakunnan kirkkoherrana 1.1.2024 alkaen. Tuisku valittiin 8.10.2023 toimitetussa vaalissa kirkkoherran virkaan selkeällä äänierolla. Virkaan oli kolme hakijaa.

Tuisku työskenteli ennen valintaansa Karjasillan seurakunnan kirkkoherraksi Haukiputaan seurakunnan kirkkoherrana. Hänellä on yli 21 vuoden ajalta pappiskokemusta Pudasjärven, Kajaanin, Kempeleen, Karjasillan, Lumijoen ja Haukiputaan seurakunnista. Hänet on vihitty papiksi Oulun tuomiokirkossa 9.6.2002.

Jaakko Tuiskun virkaanasettamismessua voi seurata suorana Virtuaalikirkko.fi-sivustolla.

Piispa Jukka Keskitalo.
Piispa Jukka Keskitalo. Kuva: Sanna Krook.

Jaakko Tuisku
Jaakko Tuisku