Tuiran majataloillassa koetaan yhteisöllisyyttä ja rennon modernia kirkollisuutta

Majataloilta on Pekka Simojoen käynnistämä matalan kynnyksen illanvietto kirkossa, tarkoituksenaan luoda uutta yhteisöllisyyttä ja tuoda seurakunta lähemmäs nykyajan ihmistä. Konsepti pyrkii välittämään evankeliumin sanoman modernilla ja leppoisalla tavalla. Majataloiltaa vietetään Tuirassa sunnuntaina 25.2.

Tuiran kirkko pimeällä. Kuvassa näkyvät kirkon ohi ajavan auton takavalot pelkkänä juovana.

Kuvaaja Matias Partanen

Pekka Simojoki sai inspiraation majataloiltoihin Namibiassa, missä hän vietti lapsuutensa lähetystyöntekijäperheen jäsenenä. Afrikkalainen yhteenkuuluvuuden henki, laulut, tarinat ja tanssi vaikuttivat voimakkaasti Simojokeen. Palattuaan Suomeen hän halusi uudistaa paikallisen kirkon kulttuuria.

Ensimmäiset majataloiltojen kipinät syttyivät Riihimäellä 1990-luvun alussa, ja jatkumona illoille, Simojoki perusti EtCetera-kuoron. Myöhemmin Kangasalla vuonna 2002 syntyi Majatalo-nimi. Illat koostuivat musiikista, yhdessä tekemisestä, ja ne houkuttelivat uusia ihmisiä kirkon äärelle.

Majatalon rakennuspalikat: yhdessä tekeminen, musiikki, tunnelma

Majataloillat kokoavat yhteen monia ihmisiä eri tehtäviin, ja yhteisöllisyys on olennainen osa tapahtumaa. Illat koostuvat musiikista, jossa on oma houseband ja kuoro. Tunnelma pyritään pitämään vapautuneena ja leppoisana, juontajan roolilla on suuri merkitys. Sisältö on tärkeä tekijä, ja jokaiselle illalle valitaan teema, joka ohjaa tapahtuman kulkua.

Majataloilta Tuiran kirkossa kutsuu kokemaan yhteyttä

Majataloiltaa vietetään Tuirassa sunnuntaina 25.2. Tuiran kirkko avaa ovensa jo kello 13, jolloin on mahdollisuus osallistua rukousseminaariin Jukka Jämsenin kanssa kirkon Suvantosalissa. Sisäänpääsy tapahtuu sisäpihan puolen A-ovesta.

Majataloilta jatkaa iltapäivää kello 15 alkaen kirkon puolella aina kello 17.30 asti. Käynti tapahtumaan tapahtuu kirkon pääovista, ja luvassa on musiikkia, yhdessäoloa ja rentoa tunnelmaa. Et Cetera -kuoron lisäksi lavalle nousevat Pekka Simojoki, Ilkka Puhakka ja Jukka Jämsen.

Autolla saapuville löytyy lisää parkkipaikkoja Merikosken koulun parkkipaikalla, osoitteessa Itäkangastie 9.

Lisätietoa oulunseurakunnat.fi/tapahtumat

Ulla Rissanen