Oululaismuusikot konsertoivat talvipäivän sinisenä hetkenä

Musiikkia talvipäivän siniseen hetkeen -konserttisarja järjestetään perinteiseen tapaan Tuiran kirkossa. Kaikki neljä konserttia ovat sunnuntaisin kello 14. Ensimmäinen konsertti kuullaan 7. tammikuuta.

Barokkiyhtye Lakeus ryhmäkuvassa.

Barokkiyhtye Lakeus soittaa kolmannessa sinisen hetken konsertissa. Yhtyeeseen kuuluvat Kaisa Komulainen, Pekka Elsilä, Jenni Kaikkonen ja Tuuli-Maria Kämäräinen. (kuva Jussi Paavola)

Tänä vuonna kaikki esiintyjät ovat Oulun alueelta. Ensimmäisessä konsertissa 7. tammikuuta esiintyvät sopraano Eeva Holappa ja Tuiran seurakunnan kanttori Raakel Pöyhtäri (piano, urut). Tuolloin kuullaan talven tunnelmia kuvaavaa laulumusiikkia Leevi Madetojalta ja Erkki Melartinilta. Lisäksi ohjelmaan sisältyy muutama lied Antonin Dvořákin laulusarjasta Raamatullisia lauluja.

Toisessa konsertissa 14. tammikuuta esiintyjinä ovat sopraano Marja Kukkala, bassobaritoni Lauri Turpeinen ja pianisti Miikka Lehtoaho. He esittävät Robert Schumannin rakkaudesta kertovat laulusarjat Frauenliebe und Leben ja Dichterliebe.

Kolmannessa konsertissa 21. tammikuuta yleisön eteen astuu barokkiyhtye Lakeus, jossa soittavat Pekka Elsilä (traverso), Jenni Kaikkonen (traverso), Tuuli-Maria Kämäräinen (barokkiviulu) ja Kaisa Komulainen (barokkisello). Konsertin säveltäjänimiä ovat Purcell, Händel, Quantz ja Boismortier.

Neljännessä konsertissa 28. tammikuuta esiintyy Ylikiimingin Hohde-kuoro, johtajanaan kanttori Tuomo Rahko. Huilistina on Laura Rahko ja oboistina Risto-Matti Pelkonen.

Konsertti, johon on helppo tulla

Musiikkia talvipäivän siniseen hetkeen on saanut nimensä valosävystä, joka nähdään talvella usein auringon juuri laskeuduttua. Tuiran seurakunta toivoo, että tuolloin liikenteessä olevista mahdollisimman moni tulisi piipahtamaan konsertissa.

– Olemme halunneet pitää konserttisarjan matalan kynnyksen tapahtumana. Kuulija voi vaikkapa päiväkävelyltään poiketa tunnelmalliseen kirkkoon ja nauttia musiikista, sanoo Raakel Pöyhtäri.

Sinisen hetken konsertteihin on vapaa pääsy, käsiohjelmamaksu on 10 euroa. Ohjelman voi maksaa myös pankkikortilla.

Wed Dec 27 08:00:00 EET 2023