Oulussa on jouluyönä messu seitsemässä kirkossa

Oulun seurakunnat järjestävät jouluyönä useita messuja ympäri kaupunkia. Jouluaattona kello 23 alkavaan messuun voi osallistua Kiimingin, Haukiputaan, Karjasillan, Oulujoen, Pyhän Tuomaan ja Tuiran kirkossa sekä Oulun tuomiokirkossa.

Oulun tuomiokirkko pimeässä kuvattuna, vierellä joulukuusi.

Jouluyön messu on yksi vuoden suosituimmista jumalanpalveluksista. Oulussa jouluyön messuja on seitsemässä kirkossa, joista yksi on tuomiokirkko. (kuva Sanna Krook)

Jouluyön messut ovat olleet viime vuosina eräs vuoden suosituimmista jumalanpalveluksista kaikissa seurakunnissa. Ne ovat usein poikkeuksellisia sekä valaistukseltaan että ohjelmaltaan.

– Esimerkiksi Oulujoen kirkossa on messun alkaessa hämärää ja kun joulun sanomasta kerrotaan, valon määrä kirkkosalissa kasvaa. Evankeliumia syvennämme pienoisnäytelmän avulla ja urkujen rinnalla käytössä on monia muita instrumentteja, kertoo Oulujoen kirkkoherra Ilkka Mäkinen.

Suomalaisessa luterilaisessa perinteessä jouluyön messu on varsin nuori ilmiö. 1970-luvulla alettiin joissakin seurakunnissa viettää hartaushetkeä jouluyönä. Osassa seurakuntia nämä hartaudet laajenivat kokonaisiksi jumalanpalveluksiksi. Vuosituhannen vaihteessa tehdyn kirkkokäsikirjauudistuksen myötä jouluyön messu on vakiinnuttanut paikkansa joulun ajan jumalanpalvelusten kokonaisuudessa.

Joulun aikana on lähes 50 tilaisuutta hiljentymiseen

Oulun seurakunnissa on jouluaattona, joulupäivänä ja tapaninpäivänä lähes 50 erilaista hartautta tai jumalanpalvelusta.

Tänä vuonna jouluaatto osuu sunnuntaille, joten aamulla useissa kirkoissa on jumalanpalvelus tavanomaiseen tapaan kello 10. Tämän lisäksi jouluhartauksia ja jumalanpalveluksia on pitkin päivää. Jouluaamuna varhaisimmat jumalanpalvelukset käynnistyvät kello 7. Tapaninpäivänä suurin osa messuista alkaa kello 10.

Osaa joulun ajan jumalanpalveluksista voi seurata verkossa tai radion välityksellä. Kaikki Oulun seurakuntien jouluiset tapahtumat löytyvät joulusivuiltamme.

Thu Dec 14 10:29:00 EET 2023